ZasPas – štýlová recyklácia z vrakoviska

redakcia setri.sk

Nepojazdné autá určené do šrotu sú prekvapivo zdrojom kvalitného materiálu, z ktorého vznikajú parádne dizajnové kúsky. Autori projektu ZasPas sa rozhodli pretvoriť bezpečnostné pásy na najrôznejšie tašky, kabelky a doplnky.

Česká dizajnérka a architektka Tereza Cieslarová sa rozhodla dať nový význam a uplatnenie vyradeným bezpečnostným pásom. Na trh prišla s unikátnym dizajnovým riešením. Jej výtvory obsahujú 95 % recyklovaných materiálov. Pred novým použitím pod značkou ZasPas ich dôkladne vyčistia a regenerujú. 

Originálne a kvalitné kúsky

Každý produkt, ktorý vzíde z ich dielne, je vďaka jedinečnému ručnému spracovaniu a rôznorodosti použitého materiálu originál. Ďalšou výhodou je, že automobilový priemysel kladie na výrobu textilného materiálu len tie najvyššie nároky. Je osobitne vyvíjaný pre náročné potreby automobiliek. Oproti iným tradičným materiálom má vyššiu odolnosť voči vlhkosti, mechanickú odolnosť a certifikáty na ne vystavujú popredné svetové akreditované pracoviská. Tašky ZasPas sa preto môžu hrdiť aj svojou pevnosťou a farebnou stálosťou.

Z recyklácie podnikateľský zámer

Projekt recyklácie bezpečnostných pásov je založený na presvedčení, že materiály možno nápadito spracovať a v duchu ekológie dať „ich životu nový zmysel“. Pásy zachraňujú pri nehodách životy a dizajnéri ich zachraňujú pred neúprosnou a často aj zbytočnou likvidáciou. Čísla z domovskej stránky projektu hovoria, že doposiaľ sa podarilo zrecyklovať 6335 m pásov zo 792 áut, čo predstavuje 380 kg materiálu.
Každý zákazník sa môže dokonca spoľahnúť na jedinečnosť svojho kúska. Keďže sa použité bezpečnostné pásy líšia nielen farbou a opotrebovaním, ale aj štruktúrou a vzorom, sú vždy unikátnym výtvorom. Produkciu vylepšuje aj ďalšími vychytávkami z vrakov áut, napr. autosponami alebo kľučkami na otváranie okien. Autorka im dokonca prideľuje špecifické „poznávacie čísla“.

Ako ZasPas vznikol?

Autorkou unikátneho projektu je mladá architektka Tereza Cieslarová. V lete 2012 sa vďaka kamarátovi, majiteľovi a prevádzkovateľovi vrakoviska, zoznámila s nešťastným osudom vyradených bezpečnostných pásov. Kým väčšinu materiálov z vrakov automobilov je možné ďalej zužitkovať, bezpečnostné pásy končili neúprosne v spaľovniach. Terezu napadlo tento zdanlivo nepoužiteľný materiál recyklovať a premeniť ho na nevtieravý módny doplnok.
zaspas kabelka 2 625
Originálna kabelka, ktorú si sama navrhla a ušila z bezpečnostných pásov, zožala v jej okolí veľký úspech. S pomocou švagra Michala a svojich najbližších tento nápad ďalej rozvíjala, a tak sa zrodil projekt ZasPas, prvý svojho druhu v Českej republike.
ČÍTAJTE TIEŽ:  Recyklácia po slovensky: izolácia z autopoťahov

Z histórie bezpečnostných pásov

–          prvá myšlienka bezpečnostného pásu sa objavila už v 19. storočí. V roku 1913 bol bezpečnostný pás prvýkrát použitý v letectve a všeobecne sa tu rozšíril v 30. rokoch
–          v roku 1903 vynašiel Louis Renault 5-bodový bezpečnostný pás, z ktorého automobilka Volvo vyvinula pás 3-bodový
–          v roku 1948 bol bezpečnostný pás vo výbave modelu Tucker Sedan. V roku 1956 zdokonalili bezpečnostný pás bratia Kenneth Ligon a Bob Ligon na účely používania v autách (patent použila automobilka Ford)
–          v roku 1959 zahrnula bezpečnostné pásy do štandardnej výbavy automobilka Volvo
–          prvá krajina, ktorá určila bezpečnostný pás za povinnú súčasť výbavy automobilov bola Austrália
–          na Slovensku bola zavedená povinnosť pútať sa od 1. januára 1967 len na predných sedačkách
–          od roku 1976 sú umiestňované pásy ku každému sedadlu a od 1. januára 1990 je povinnosť pútať sa aj v obciach

Zdroj: zaspas.cz, wikipedia.com
 

Nezmeškajte už žiadnu z našich zelených noviniek

*povinné

Už ste čítali?

Barborská cesta skrýva banské poklady

Barborská cesta, najdlhšia náučno-poznávacia trasa na Slovensku, je dlhá takmer 190 km a spája banské pamiatky a zaujímavostí na strednom Slovensku. Spája mestá a lokality, ktoré...

Ako šetriť energiu s mobilom v ruke?

Spoznajte užitočné tipy, ako šetriť batériu na telefóne a tým pádom ušetriť aj na energiách.

Bývalá banícka dedina Špania dolina láka turistov

Len 7 km od Banskej Bystrice sa nachádza krásna dedina s horskou scenériou. Medzi najznámejšie historické banské lokality na Slovensku nepochybne patrí Banská Štiavnica, či...

Nový Renault Kangoo Van E-Tech 100% elektrický

Renault je priekopníkom elektromobility a je jednotkou na trhu úžitkových elektromobilov v Európe už od roku 2011. Elektrické Kangoo od svojho uvedenia na trh na...

Na výlet s elektromobilom. Koľko to stojí a koľko strávite nabíjaním?

Podľa štúdie portálu Uswitch máme na Slovensku siedme najnižšie ceny na verejných nabíjacích staniciach. Zároveň sme na popredných miestach v počte nabíjacích staníc v pomere k počtu elektromobilov.

Policajti dostanú okrem plug-in hybridov aj elektromobily

Ministerstvo vnútra uzavrelo zmluvy s automobilovými dodávateľmi Kia, Todos, Eurent a Škoda Auto. Vozový park polície sa doplní o 752 nízkoemisných áut. Prvé vozidlá by mali byť dodané...

Najkrajšie výhľady v Poloninách si vychutnáte z chodníka Gazdoráň

Pri návšteve Polonín nevynechajte návštevu novootvoreného turistického chodníka Gazdoráň. Očarí Vás krásnymi výhľadmi nielen na okolité kopce, ale aj vodnú nádrž Starina.

Poloniny lákajú sprístupneným areálom Grófskych chyžiek

Chystáte sa na výlet do Polonín? Navštívte sprístupnený areál Grófskych chyžiek pri Novej Sedlici. Vďaka reforme národných parkov už bude slúžiť ľuďom na oddych, rekreáciu...

Ako ľudia si volíme smer našej budúcnosti. Je na čase, aby sme do nej začali správnymi rozhodnutiami investovať

Vďaka svojmu projektu Vedátor a Vedátorskému podcastu si ako popularizátor teoretickej fyziky získal mnoho fanúšikov. Okrem Fakulty Matematiky fyziky a informatiky na Univerzite Komenského pôsobí aj na...