Elektromobilita: ktoré faktory najviac ovplyvnia jej skutočný rozmach? (Časť 2.)

elektromobilita

V prvej časti tohto článku sme minulý týždeň zhrnuli najdôležitejšie faktory, ktoré ovplyvnia to, ako rýchlo by sa mohla elektromobilita rozšíriť a stať sa súčasťou bežného spôsobu prepravy. V predošlom článku sme písali najmä o očividných faktoroch ako dojazd či dostupnosť nabíjacej infraštruktúry. Teraz prinášame druhé pokračovanie.

Plug-in hybridné autá (PHEV)

Mnoho ľudí má voči takýmto dopravným prostriedkom technické alebo iné výhrady. Plug-in hybridné autá však môžu zohrať kľúčovú rolu pre mnoho ľudí, ktorí vďaka nim nájdu cestu k elektrifikácii. Príkladom by mohlo byť SUV s kombinovaným dojazdom 800 km, ktoré by si namiesto rovnakého modelu na fosílne palivá zrejme kúpili mnohí.

Automobiloví výrobcovia

Mnoho výrobcov áut v súčasnosti hovorí o svojich veľkých plánoch na elektrifikáciu. Je však vidno, že elektromobilita ešte nie je úplne rozvinutá keďže iba pár veľkých automobiliek (Volkswagen, Volvo, Renault-Nissan, Mercedes-Benz či BMW) vyzerá byť skutočne zaviazaných elektrickej budúcnosti. Ostatní sa nateraz aj do blízkej budúcnosti spoliehajú na svoje hybridné modely.

elektromobilita

Predajcovia áut

Prieskumy ukázali, že auto-díleri majú signifikantný nedostatok vedomostí o elektrických modeloch a veľa z nich zákazníkov odrádza od kúpy elektrického modelu. Akonáhle sa títo predajcovia stanú expertmi alebo budú mať viac vedomostí, elektromobilita a predaj elektromobilov môže výrazne stúpnuť.

Dostupnosť čistej elektrickej energie

Mnohí ľudia, najmä v oblastiach a krajinách, kde stále hojne využíva uhlie a zemný plyn spochybňujú či je vlastne elektromobilita pre naša planétu lepšia. Keď však bude získavanie energie šetrné a čisté, odporcovia budú mať o jeden dôvod menej.

elektromobilita

Klesajúca cena elektriny

Čistá energia, najmä zo slnka a vetra spôsobuje jej postupné znižovanie ceny. Mnohí skeptici budú zrejme preto viacej otvorení možnosti kúpy elektrického modelu ak si uvedomia, že pohon elektrického modelu je lacnejší než benzínový či dieselový model.

Skladovanie energie

K tomu, aby sa elektromobilita skutočne rozšírila, bude zrejme potrebný skutočný prelom. Tým by mohla byť technológia vehicle-to-grid a využívanie elektromobilov na skladovanie energie. Keď zákazníci zistia, že ich lokálny dodávateľ energie bude platiť im za skladovanie energie v špičke, je pravdepodobné, že budú voči elektromobilite otvorenejší.

Všeobecné povedomie a vzdelanie

Mnoho spotrebiteľov stále nerozumie tomu ako elektromobily vôbec fungujú. Keď začnú elektromobilitu podporovať aj mainstreamové médiá, mohol by nastať tzv. „susedský efekt“ a ľudia produkt lepšie spoznajú a príjmu.

Autonómne vozidlá a zdieľanie jazdy

Autonómne vozidlá sú ideálne navrhnuté na elektrickú platformu. Operátori vozových parkov a nezávislí vodiči zdieľaných jázd budú aj v budúcnosti preferovať nižšiu cenu. Keď budú ceny elektromobilov ešte nižšie a 650 km sa stane normou, elektromobilita sa zrejme stane pevnou súčasťou priemyslu poskytovania prepravy.

elektromobilita

Tesla

Zrejme nič nepropaguje a nevzbudzuje záujem o elektromobilitu viac než Elon Musk a jeho spoločnosť Tesla. Čo je ešte dôležitejšie, úspech spoločnosti presvedčil o výhodách elektrickej budúcnosti aj výrobcov luxusných áut ako Porsche či Audi. Aj vďaka tomu je teraz elektromobilita a budúcnosť bez fosílnych palív čoraz viac reálnejšia.

Zdroj:

http://large.stanford.edu

Zdieľajte:   Facebooktwittergoogle_plusmail