Rozhovor: Decodom investuje do nových technológii a prináša to úspech

Výrobca nábytku Decodom sa v posledných dvoch rokoch zameral na inovatívne technológie, ktoré zefektívňujú výrobu a v tomto trende plánuje aj naďalej pokračovať. O výzvach, ktoré čakajú Decodom v tomto roku, sme sa zhovárali s Romanom Gejdošom, konateľom spoločnosti.

K najväčším výrobcom nábytku v Československu patrila predchodkyňa spoločnosti Decodom, továreň Mier. Bola vybavená špičkovou technológiou, aj vďaka ktorej sa nábytok zo Slovenska stal cenným vývozným artiklom. Ako pristupujete k využívaniu technológií v súčasnosti?

Nábytok vyrábaný pod značkou Decodom výborne nadviazal na úspechy spomínanej továrne. Zároveň však treba dodať, že systém a štruktúra spoločnosti sa od základov zmenili. Nová situácia vyžadovala odlišný prístup k výrobe, k hľadaniu nových trhov a k investíciám do technológií. Za posledné dva roky sme investovali viac ako 4 milióny eur do moderných strojových zariadení. Hlavným cieľom je skvalitnenie opracovania a zvýšenie produktivity s ohľadom na pozitívne ekonomické výsledky. Bez investícií by sme sa len ťažko presadzovali medzi konkurenčnými výrobcami. V tomto roku nás čakajú ďalšie zlepšenia.

Nábytok Point Decodom
Nábytok Point, Decodom.

Aké?

Ide o najmodernejšiu technológiu v oblasti priemyselnej výroby nábytku z aglomerovaného materiálu a vákuovo lisovaných predných plôch. Sú to zariadenia nielen technologicky vyspelé, ale aj vysoko produktívne vzhľadom na nízku sériovosť výroby a na šírku sortimentu, ktorý vyrábame. Mať technologický náskok je našou základnou prioritou. Odzrkadľuje sa to na kvalite, ako aj na dizajne našich výrobkov.

„Myslia“ vaše inteligentné stroje aj na elimináciu nadbytočného odpadu?

K životnému prostrediu pristupujeme zodpovedne. Odpad z veľkoplošných materiálov využívame na výrobu tepla, ktorým zásobujeme všetky výrobné prevádzky a administratívnu budovu. Aktívne tiež separujeme odpad, ktorý na 83 % následne zhodnotíme. Stroje, ktoré sme obstarávali v posledných rokoch, sú riadené počítačmi so sofistikovanými programami. Aj vďaka tomu sme dokázali znížiť podiel odpadu o 3 až 5 %. Napriek tomu však vyprodukujeme 5- až 7-tisíc ton drevného odpadu ročne.

Nachádzate na tento odpad efektívne využitie alebo putuje mimo výrobnej haly?

Decodom ako výrobca nábytku nemá technológiu na spracovanie odpadu. Máme však zmluvných partnerov, ktorí z tohto materiálu pripravujú drevný recyklát, prípadne ho používajú na výrobu elektriny a tepla v technologickom procese alebo v kogeneračných jednotkách. Takže odpad vznikajúci pri výrobe nábytku dostáva ďalšie ekologické využitie, nehromadí sa na skládkach a nezaťažuje životné prostredie.

Inovatívne technológie zavedené do výroby jednoznačne prispievajú tiež k znižovaniu nákladov na energie. Dá sa teda predpokladať, že pozitívne zmeny pocítia aj vaši zákazníci…

Šetrenie nákladov na energie má pozitívny vplyv aj na výslednú cenu produktov. Je logické, že zavedením novej technológie vyrobíme za rovnaký čas viac skriniek, a tak sa úspora energie prejaví aj na cene výrobku. Zákazníci nám môžu dôverovať v tom, že progresívnymi technológiami zvyšujeme kvalitu ich nábytku, skracujeme dodaciu lehotu a šetríme aj ich peniaze.

Zabezpečiť plynulú dodávku elektriny je pre veľkú výrobnú spoločnosť takpovediac nevyhnutné. Aké kritériá uplatňujete pri výbere dodávateľa?

Bezproblémová dodávka elektriny je pre nás z hľadiska plynulej a bezpečnej prevádzky nevyhnutná. Každá minúta bez elektriny by nám mohla spôsobiť obrovské finančné náklady. Pri našej nepretržitej prevádzke by bola strata nevýrobného času nenahraditeľná. Preto je pre nás pri výbere dodávateľa dôležité jeho etablovanie na trhu, ekonomické zdravie, tradícia a, samozrejme, referencie. Treba však zdôrazniť, že obchodný partner pre dodávku elektriny je 50 % istota bezpečnej a plynulej dodávky. Nemožno zabúdať, že distribučná spoločnosť nesie z hľadiska technického zabezpečenia najväčšie bremeno zodpovednosti za dodanie elektriny do našich prevádzok v rámci Slovenska.

Využívate ako veľká spoločnosť na dodávku elektriny overeného a stabilného dodávateľa? Spoľahlivosť a kompletný servis sú pre vás asi dôležité…

Počas štrnásťročnej existencie sme mali iba dve spoločnosti, ktoré nám dodávali elektrinu. A to aj napriek tomu, že od roku 2007 je slovenský trh s elektrinou liberalizovaný a máme možnosť vybrať si spomedzi tuzemských a zahraničných dodávateľov. Vzhľadom na neustále zlepšovanie a rozširovanie služieb v tejto oblasti sme boli doteraz vždy spokojní so službami a spoľahlivosťou nášho dodávateľa. Myslím, že vytvorením trhového konkurenčného prostredia nastal zdravý boj o zákazníkov, a to nielen o veľkých a stredných, ale aj o konečných v retaile.

V súčasnosti sa kladie dôraz na energetickú efektívnosť budov. Ako pristupujete k znižovaniu energetickej náročnosti a akými inováciami sa môžete pochváliť?

Máme za sebou niekoľko úspešných aplikácií najmä v oblasti použitých stavebných materiálov, vo zvislých obvodových oplášteniach, ako aj v strešných krytinách. Počas rekonštrukcie starších výrobných či administratívnych budov sme vymenili okná s termoizolačným sklom. Zameriavame sa nielen na úsporu tepla, ale aj na postupnú výmenu úsporných osvetľovacích telies s dlhšou životnosťou.

Využili ste pri plánovaní investícií energetický audit na optimalizáciu výdavkov?

Vzhľadom na veľkosť a rozsah nášho výrobného závodu sme na jeseň minulého roku úspešne dokončili energetický audit. Môžem prezradiť, že už v tomto roku sme do investičného plánu zahrnuli niekoľko projektov, ktoré sú výsledkom auditu. Majú krátku lehotu návratnosti a sú zamerané predovšetkým na úsporu energie.

ZSE ako váš dodávateľ elektriny tiež poskytuje službu energetického auditu. Ocenili by ste pri takomto dôležitom kroku pomoc Account Managera zo ZSE, ktorý uľahčuje a zefektívňuje procesy?

Určite áno. Pohľad nezávislej osoby na procesy, s ktorými žijeme denne, je mnohokrát jednoduchší a dokáže otvoriť oči vedúcim pracovníkom, ktorí často trpia „prevádzkovou slepotou“.

Filozofiou vašej značky je poskytovať zákazníkom kvalitný a cenovo dostupný nábytok. Aktuálne je v kurze aj využívanie ekologických materiálov. Platí to tiež u vás?

Všetky vstupné materiály, ako aj následné technologické procesy, podliehajú prísnym normám. Ich dodržiavanie je pre nás prirodzené a nevyhnutné. Naši dodávatelia musia mať certifikované výrobky, ak chcú s nami spolupracovať. Náš výrobok, detská kuchynka Teeny, má certifikát, ktorý dosvedčuje, že výrobok je vhodný pre deti. Je to dôkaz o ekologických materiáloch, ktoré používame, pretože táto kuchynka je vyrobená z toho istého materiálu, ako „naozajstné“ kuchyne.

Detská kuchynka Decodom
Detská kuchynka Teeny

Aké trendy v nábytkárstve očakávate?

Tento rok sme sa zamerali na ďalšie rozšírenie našej ponuky. Už tradične prinášame riešenie otvorených dispozícií, v ktorých musí kuchyňa dizajnovo a farebne ladiť s obývačkou. Náš nový koncept vyhovie naozaj každému. Pracujeme aj na projekte vytvárania sérií nábytku. To znamená, že jedným modelom si môžete zariadiť každú miestnosť v domácnosti. Záujem o tieto modely a ich úspešný predaj nám potvrdzujú správnosť tohto trendu. Z farieb je stále úspešná biela, v ktorej chceme aj naďalej pokračovať, a dopĺňame ju drevitými vzormi.

Ako vnímate slovenského zákazníka? Na čo si potrpí pri výbere nábytku najviac?

Momentálne sa so zákazníkmi stretávame v 24 pobočkách na Slovensku a prostredníctvom e-shopu. Nábytok je hlavne vec vkusu a pozitívnej emócie. V mnohých prípadoch je to láska na prvý pohľad. Ak sa nábytok páči, prichádza na rad jeho funkčnosť a kvalita. Za pekným zovňajškom každý hľadá šikovné mechanizmy, ktoré uľahčia prácu v kuchyni. To všetko musí byť vypracované na najvyššej úrovni a za prijateľnú cenu.

Zmenili sa v priebehu rokov faktory, ktoré ovplyvňujú zákazníka v tom, či si nábytok kúpi alebo nie?

Faktory pri výbere sa nezmenili, ale zmenil sa rebríček hodnôt. Ovplyvňuje ho ekonomická situácia. Z našich prieskumov vyplýva, že nábytok sa posunul na deviate miesto. Spôsobilo to, že priemerná hodnota nákupu nábytku klesá. Ak chceme udržať ekonomiku spoločnosti, musíme predať omnoho väčší objem tovaru. Zatiaľ sa nám to darí a vďačíme za to našim zákazníkom, ktorých si vážime.

Čakajú Decodom v tomto roku nové výzvy?

V pláne sú už spomínané investície do výrobných technológií a rozšírenie sortimentu. Výzvou je vždy hľadanie nových príležitostí. Je vzrušujúce ísť novým smerom a skúšať, čo všetko dokážeme. Tento rok to bude výroba kúpeľňového nábytku, ktorý už v niektorých predajniach testujeme. Prieskumy sú optimistické a to nás teší.

Viesť spoločnosť, ktorá zamestnáva vyše 1000 zamestnancov, musí byť veľmi náročné. Čomu sa obvykle venujete vo voľnom čase?

Ak vás práca baví, nevnímate jej náročnosť. A ak sa dostavia úspechy, pocit z dobre vykonanej práce vám dodá energiu. Voľné chvíle trávim najradšej lyžovaním na svahu. Pohyb a príroda ma privedú na iné myšlienky.

 

Zdroj: ZSE

 

Zdieľajte:   Facebooktwittergoogle_plusmail