Sú elektromobily a ich batérie skutočne ekologické? (2. časť)

Švédska štúdia skúmala, či sú elektromobily a ich batérie skutočne ekologickejšie než vozidlá so spaľovacími motormi.

automobily

Veľkosť batérie

V druhom pokračovaní sa vraciame k švédskej štúdii, ktorá skúmala batérie do elektromobilov z hľadiska celého životného cyklu. I keď štúdia vyvolala kritiku najmä za to, že nehodnotila úplne aktuálnu situáciu, ktorá sa s rozvojom elektromobility rýchlo mení, základné zistenia ostávajú v podstate rovnaké. Jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré ovplyvňujú to, ako veľmi je batéria škodlivá pre životné prostredie, je jej veľkosť. Automobiloví výrobcovia sa totiž snažia vyrábať čoraz väčšie batérie. Dojazd elektromobilov je totiž pre tých, ktorí plánujú prejsť na elektrické modely, jednou z najzásadnejších otázok. Ako však poznamenáva švédsky magazín NyTeknik, nie každý potrebuje batériu s maximálnym dojazdom a výkonom. Niektorí uprednostnia menšie modely s kratším dojazdom kvôli cene a na niektoré účely nie je dlhý dojazd jednoducho potrebný. Pozitívne je to, že tento fakt zohľadňujú aj výrobcovia a preto ponúkajú modely v rôznych variáciách.
batérie

Kontroverzia

Najväčšiu kontroverziu však spôsobila tá časť štúdie, ktorá naznačuje, že batérie do elektromobilov už začínajú svoj životný cyklus so signifikantným CO2 deficitom. Ten sa na rozdiel od áut na klasický pohon znižuje postupom času. Autorky totiž uvádzajú, že pre každú kWh batérie sa vyprodukuje 150- 200 kg CO2. Štúdia zároveň naznačuje, že v budúcnosti by mohli byť vďaka novým technológiám spaľovacie motory čistejšie a konkurovať elektrickému pohonu. Okrem toho by podľa autoriek musel každý elektromobil prejazdiť asi 250- tisíc kilometrov na to, aby dosiahol environmentálny prínos elektrického modelu v porovnaní s autom na dieselový pohon so „strednou spotrebou“. Na základe kalkulácií zároveň uviedli, že jedna batéria do elektromobilu značky Tesla počas svojej výroby vyprodukuje rovnaké množstvo CO2, aké vyprodukuje auto na spaľovací pohon za 8 rokov. K tomuto záveru sa vyjadril aj riaditeľ Tesly, Elon Musk. Označil toto tvrdenie za nezmysel kvôli tomu, že na výrobu batérií v ich Gigafactory je potrebné menšie množstvo energie a tá pochádza z obnoviteľných zdrojov.
batérie

Výroba a recyklácia batérie

Druhý najzávažnejší faktor pre výrobu a životný cyklus batérie je nepochybne to, odkiaľ pochádza energia na jej výrobu a nabíjanie. Rovnako je to počas využívania elektromobilov a ich nabíjania. Momentálne najdôležitejšou otázkou z dlhodobého hľadiska je ale recyklácia batérií. S rozvojom elektromobility budú stúpať aj množstvá batérií s naplnenou životnosťou. Preto je dôležité nájsť efektívne a ekologické spôsoby, ako dať batériám „druhý život“. Existujú už projekty, v rámci ktorých sa takéto batérie využívajú v budovách, či na verejné účely a nahrádzajú tak potrebu výroby nových batérií. Až po naplnení takéhoto druhého života by mala byť batéria recyklovaná tak, aby sa znova využili všetky cenné časti materiály pomocou čistej, zelenej energie. Švédska štúdia má pravdu v tom, že produkcia elektromobilov a ich batérií vyrába CO2 emisie. Zabúda však na to, že výroba áut so spaľovacím motorom produkuje emisie taktiež. Rôzne automobilky majú rozdielny klimatický prístup a ambície, ale ako poznamenáva NyTeknik, všetkých spája spoločná túžba po prechode z fosílnych palív na obnoviteľné zdroje. A to je presne oblasť, v ktorej zohrávajú elektromobily dôležitú úlohu.
Zdroj:
http://www.ivl.se
https://www.nyteknik.se

Nezmeškajte už žiadnu z našich zelených noviniek

Súhlasím so spracúvaním osobných údajov

Už ste čítali?

Všetci by sme mali byť zdravými aktivistami

Moderátor, autor úspešného podcastu, aktivista a greenfluencer, ktorý má vo svojej genetickej výbave výraznú zvedavosť a odvahu. Vo svojom podcaste Sabo sebou sa venuje všetkým...

Nemusíme byť dokonalí, stačí keď robíme malé kroky. Na každom z nás záleží

Modelka, stylistka a greenfluencerka Natália Pažická sa rozhodla, že svoju energiu vloží do osvety o negatívnom dopade módneho priemyslu na životné prostredie. Na svojich sociálnych...

Ľudia si zbytočne vytvárajú problémy, ktoré neexistujú

Po desiatich rokoch skončila s profesionálnym snowboardingom. S príchodom syna založila značku detských doplnkov DIOBO. Je mamou dvoch detí, Tobiáša a Idy. Ľudí inšpiruje svojím...

Užitočné rady pre úspornú a zelenú domácnosť – časť IV: Ako žiť ohľaduplnejšie k planéte

Aj vy patríte k ľuďom, ktorí sa radi aktívne podieľajú na ochrane životného prostredia? Prinášame vám niekoľko tipov, ktoré môžete jednoducho zaradiť do vášho každodenného života.

Fotovoltické panely premenia váš domov na ekologickú domácnosť

Najefektívnejší zdroj čistej energie je naše Slnko. Ekologické fotovoltické panely menia slnečnú energiu na elektrickú energiu. Z dlhodobého hľadiska sú fotovoltické panely nielen ekologickejšie, ale...

Trom štvrtinám Slovákov záleží na ochrane životného prostredia. Patríte k nim aj vy?

Až 70 % Slovákov sa obáva o životné prostredie. Vyplýva to z výskumu „Hodnoty a spoločnosť počas pandémie Covid-19 – Ochrana životného prostredia vo verejnej mienke na Slovensku“,...

Užitočné rady pre úspornú a zelenú domácnosť – časť III: Aby vám voda nepretekala pomedzi prsty

Voda má všestranné využitie. Je potrebná nielen pre ľudský život, ale rovnako dôležitá je aj pre rastliny a živočíchy. Zároveň je aj nevyčerpateľným zdrojom energie na...

Svetelný smog alebo koľko svetla naozaj potrebujeme

Životné prostredie okolo nás je od priemyselnej revolúcie neustále zaťažované sekundárnymi dôsledkami technického progresu. Na jednej strane neodmysliteľné výdobytky ako teplo, svetlo, doprava dostupné pre...

Nóri sa rozhodli odoberať CO2 z ovzdušia. Pomôže im vikingská loď Longship

Mnohí vedci sa zhodujú na tom, že ak chceme zlepšiť kvalitu atmosféry, bude potrebné čo najrýchlejšie znižovať podiel CO2 (prípadne metánu). Do odčerpávania oxidu uhličitého...