Na nemeckom sídlisku Vauban sú automobily už 20 rokov takmer minulosťou

Lukas P.

Pred dvadsiatimi rokmi bolo toto sídlisko vybudované ako radikálny experiment, teraz ale dokazuje, že automobily nie sú ku každodennému životu nevyhnutné.

automobily

Automobily obmedzené na minimum

Sídlisko Vauban sa nachádza v nemeckom meste Freiburg, neďaleko francúzskych hraníc. Pred dvadsiatimi rokmi sa jeho zástupcovia rozhodli, že automobily a ich využívanie nie je nevyhnutné. Ich vlastníctvo sa v tejto oblasti dokonca stalo starosťou navyše. Na uliciach nenájdete žiadne parkovacie miesta, ľudia bicyklujú a chodia po strede cesty a deti sa na uliciach hrajú bez dozoru rodičov. Automobily majú síce povolený vjazd, ale maximálna rýchlosť je obmedzená na 5 km/h. Okrem toho majú chodci vždy prednosť a vozidlá môžu zastavovať iba na účel vykladania a nakladania tovaru. I keď sa to môže zdať nepredstaviteľné, tento koncept má veľký úspech a sídlisko dnes funguje ako modelový príklad pre dizajn sídlisk v budúcnosti.
automobily
automobily

Automobily nie sú potrebné

Pred dvoma desaťročiami bolo sídlisko Vauban postavené ako radikálny experiment v oblasti udržateľnosti. Aj v roku 2019 ostáva v istom zmysle rovnako radikálnym riešením, ale aj obrovským úspechom. Dopyt po bývaní tu prevažuje nad ponukou a iba pár rodín vlastní automobily. Aj tí, ktorí vozidlo vlastnia, viac uprednostňujú bicykel a auto využívajú iba keď je to ozaj nutné. Almut Schuster, ktorý tu žije a pracuje 18 rokov potvrdzuje, že pre každodenný život nie je auto naozaj potrebné. Obchody, kaviarne, reštaurácie, kancelárie a školy sú totiž umiestnené tak, aby sa do nich 5-tisíc obyvateľov pohodlne dostalo pešo. Ak potrebujú ísť do mesta, či ešte ďalej, odvezie ich tam za 15 až 20 minút autobus, či vlak. Mesto Freiburg má 220-tisíc obyvateľov a je známe svojím environmentálnym prístupom. Do samotného centra sa automobily nedostanú už od 60-tych rokov. Vauban sa od ostatných častí líši aj atmosférou. Počas pekných slnečných dní je vidieť množstvo ľudí na uliciach, alebo pri obchodoch, kde sedia na lavičkách okolo malých záhradiek s bylinkami a rozprávajú sa.
automobily
automobily
automobily

Modelové sídlisko

Luc Nadal, ktorý je riaditeľom pre urbánny rozvoj v neziskovom Inštitúte pre dopravu a rozvoj (ITDP) dodáva, že kľúčovým pre zníženie počtu áut je obmedzenie parkovania. Susedné sídlisko Riesenfeld má totiž rovnako ambiciózne ciele v oblasti udržateľnosti s energeticky efektívnymi budovami, pracovnými príležitosťami v pešej dostupnosti a dobrou dopravnou infraštruktúrou. Keďže je ale používanie auta pohodlnejšie, obyvatelia ich vlastnia takmer dvojnásobne viac ako vo Vaubane, kde má auto iba 183 ľudí na tisíc obyvateľov. Pre porovnanie, v USA vlastní automobily na tisíc obyvateľov až 800 ľudí. Iwona Alfred z ITDP uviedla, že v prípade Vauban však nejde o snahu obmedzovať ľudí. Rozhodnutie nevlastniť auto je tu však jednoduchšie, keďže je tu dostupná infraštruktúra verejnej dopravy. Po dvoch desaťročiach skúseností je preto sídlisko príkladom pre mnohé mestá, ktoré sa začínajú meniť a podporujú najmä chodcov a cyklistov. Nadal však dodáva, že z hľadiska územného plánovania je stále ťažké prekonať dedičstvo polovice minulého storočia, kedy bolo vlastnenie vozidla znakom modernosti a úspechu.
https://www.fastcompany.com
https://plancharlotte.org

Nezmeškajte už žiadnu z našich zelených noviniek

Súhlasím so spracúvaním osobných údajov

Už ste čítali?

Ako správne nabíjať smartfón?

Pri nabíjaní telefónu sa mnohí ľudia dopúšťajú chýb, ktoré vedú k tomu, že sa batéria viac opotrebuje a rýchlejšie stratí svoju pôvodnú kapacitu.  Prinášame vám...

Pasívny dom – za koľko eur sa dá reálne postaviť?

Pasívny dom je navrhnutý tak, aby poskytoval vysokú kvalitu bývania a minimalizoval prevádzkové náklady. Má veľmi nízku potrebu energie na svoju prevádzku – vychádza z...

Holandskí vedci vyvinuli prototyp batérie na uskladňovanie tepla

Potreba znižovania závislosti na plyne vplyvom konfliktu na Ukrajine rapídne narastá. Holandsko možno konečne našlo riešenie, ako by milióny domácností mohli fungovať bez plynu. Lacným...

Prezidentská zelená pečať

Prezidentská kancelária predstavila začiatkom apríla nový projekt „Prezidentská zelená pečať“. Ide o ocenenie, ktoré sa bude odovzdávať za nadštandardnú obnovu verejných budov.

Revízia plynového zariadenia – všetko, čo potrebujete vedieť

Revízia plynového zariadenia je kontrola prívodu plynu a plynových spotrebičov odborne spôsobilou osobou – revíznym technikom. Jej cieľom je zabezpečiť bezporuchovú prevádzku plynových zariadení (kotlov,...

Už 3 mesiace zálohujeme PET fľaše a plechovky. Ako nám to ide?

Začiatkom roka sme vás informovali o spustení zálohového systému na Slovensku. Po niekoľkých mesiacoch realita ukazuje, že aj napriek počiatočnej nedôvere sú Slováci ochotní vracať zálohované...

Môžu solárne parky pomáhať biodiverzite?

Je možné, aby obrovské solárne parky vyrábali čistú energiu bez toho, aby mali negatívny vplyv na rastliny a živočíchy v ich blízkosti? V posledných rokoch sa po celom...

Moja spotreba elektriny výrazne narástla „bez príčiny“

Máte podozrenie, že ročné zúčtovanie za odber elektrickej energie neodráža Vašu reálnu spotrebu? Môže ísť o pokazený elektromer, pochybenie pri odpise elektrickej energie alebo vám niekto...

Jadro a plyn dostali zelenú v zelenej transformácii Európy

Európska komisia v rámci tzv. taxonómie zaradila dočasne energetiku na báze jadra a plynu medzi udržateľné zdroje energie, do ktorých sa oplatí investovať a dlhodobo môžu prinášať návratnosť....