V ktorých krajinách sa budú po roku 2040 predávať už iba elektromobily?

elektromobily

Elektromobily sú oproti autám na dieselový či benzínový pohon ekologickejšie, ich cena postupne klesá a vďaka rýchlemu vývoju batérií sa predlžuje dojazd.

Ekologické a lacné elektromobily

Elektromobily rýchlo nahrádzajú autá na tradičný pohon na celom svete. Sú čoraz lacnejšie a dostupnejšie, nevypúšťajú do ovzdušia nebezpečné emisie a tým zároveň pomáhajú znižovať následky klimatických zmien. Niektoré krajiny a ich zástupcovia sa však rozhodli tento proces urýchliť a oznámili plány na obmedzenie či úplný zákaz predaja dieselových a benzínových áut. Jeden z najambicióznejších plánov má Nórsko. Už v roku 2016 bolo na nórskych cestách 100-tisíc bezemisných áut a parlament schválil rozhodnutie, podľa ktorého by mali byť po roku 2025 všetky nové predávané autá bez emisií (elektromobily a autá na vodík) alebo s veľmi nízkymi emisiami (zásuvkové hybridy).

elektromobily

Elektromobily v Európe

Potom ako sa v Holandsku konečne podarilo po 200 dňoch vytvoriť vládu, oznámila začiatkom októbra detailné plány pre elektrickú budúcnosť. Podobne ako v Nórsku, aj na holandskom trhu sa po roku 2030 nebude dať kúpiť nové auto na tradičný pohonNemecko takisto plánuje implementovať úplný zákaz spaľovacích motorov do roku 2030. Takáto legislatíva by pritom mohla pozitívne ovplyvniť bohatý automobilový priemysel v krajine. Francúzsko chce do roku 2040 nielen zakázať používanie benzínových a dieselových áut, ale aj produkciu všetkých fosílnych palív. Po roku 2030 sa pritom autom na tradičný pohon nedostanete do Paríža. Po roku 2024 (po letných Olympijských hrách) budú mať do hlavného mesta zakázaný vstup všetky autá na dieselový pohon. Podobný plán má aj Veľká Británia. Po roku 2040 by mal byť zakázaný predaj nových áut na dieselový a benzínový pohon. Do roku 2050 by mali byť všetky autá na britských cestách bezemisné.

Elektromobily vo svete a u nás

V Indii by sa mali dať po roku 2030 kúpiť iba elektromobily a hybridy aj napriek pomerne malému množstvu nabíjacích staníc. Čína si zatiaľ nestanovila konkrétny časový plán, ale podľa viacerých zdrojov momentálne zvažuje zákaz produkcie áut na fosílne palivá. Jednak by to malo stimulovať produkciu elektromobilov v krajine a zároveň pomôcť boju s obrovským znečistením ovzdušia. USA v oblasti elektromobility nemá oficiálnu federálnu stratégiu, ale najmenej 8 štátov si už stanovilo konkrétne ciele. Slovenská vláda začala o zákaze dieselových áut uvažovať, ale zatiaľ neexistuje žiadna konkrétna koncepcia či stratégia. Podľa Denníka N o reguláciu dopravy na základe typu motora už prejavilo záujem viacero slovenských miest. Zatiaľ sa hovorí o Bratislave, Prešove, Trenčíne a Žiline, ktoré by chceli zlepšiť kvalitu ovzdušia v centre a vjazd starším dieselovým autám zakázať. Bratislava však nedávno nakúpila 90 nových autobusov na dieselový pohon takže je na debatu o zákaze emisií zrejme priskoro.

Zdroj:

https://futurism.com

https://dennikn.sk/

Zdieľajte:   Facebooktwittergoogle_plusmail