Elektrobicykel s použitím nových sodíkovo-iónových batérií

elektrobicykel

Lítium iónové batérie sú v súčasnosti najviac využívané v elektromobiloch a zálohových zdrojoch energie, ako napríklad Powerwall od Tesly, kde sa má vyrobená elektrická energia uskladniť a využiť pre neskoršie použitie. Vedci však hľadajú nové možnosti na ich využitie. Elektrobicykel s použitím nových, sodíkovo-iónových batérií je toho jasným dôkazom.

Potreba zvyšovať množstvo energie v batériách, ktoré môžu uschovať energiu pre neskoršie použitie, skrátiť dobu nabíjania, ako i menšie náklady na jej využitie vedú k experimentovaniu aj v inom ako len automobilovom priemysle. Jedna britská firma našla trochu neobvyklý spôsob ako demonštrovať svoj najnovší experiment. Spoločnosť Faradion bola založená v roku 2011 výlučne k vývoju sodíkovo – iónových akumulátorov čoho dôkazom je zhotovený elektrobicykel poháňaný týmito batériami.

Sodík–iónové batérie pracujú v podstate na rovnakom princípe ako lítium-iónové články, ale ich výroba aj používanie by mohli byť podstatne lacnejšie. Nahradenie lítia sodíkom by totiž znížilo náklady až o 30% za kWh. Bunky sodíka by mohli byť bezpečnejšie aj šetrnejšie k životnému prostrediu. Avšak, ióny sodíka sú o niečo väčšie ako ióny lítia, ktoré materiál robia viac vhodný pre použitie v batériových článkoch.

Použitie sodík-iónových batérií sa ukázalo ako vhodné a reálne práve pri elektrickom bicykli.

elektrobicykel

Elektrobicykel z dielne Williams Formula 1

Elektrobicykel so sódio-iónovými batériami bol ako samostatný projekt zrealizovaný v spolupráci so spoločnosťou Williams Advanced Engineering, presnejšie s divíziou Williams Formula 1, ktorá dodáva batérie do Formuly E, čo je séria pretekov elektrických automobilov.

Táto divízia spoločnosti Willims pracovala aj na vývoji hybridného super auta Jaguár C-X 75.

Williams vyrobil balík batérií, z ktorých každá obsahuje 12 článkov. Tento balík má projektovanú kapacitu 418 Wh, ale len 250 Wh sa využíva na poháňanie elektrobicykla.

Vyrábané sódium iónové batérie by veľkosťou mali byť porovnateľné s lítio – iónovými batériami. Za predpokladu, že sa podarí dosiahnuť hustotu energie podobnej tej v lítium iónových článkov, potencionálne lacnejšie sodík-iónové batérie by sa mohli stať reálnou alternatívou pre použitie v elektrických automobiloch. Aktuálne vyrobené a testované batérie na bicykli sú o niečo väčšie a na elektrobicykel vďaka svojej veľkosti nie sú veľmi pohodlné, preto firma bude pracovať na úprave ich veľkosti tak, aby to nemalo vplyv na oslabenie výkonu.

elektrobicykel

Samozrejme aj tu platí, že tento produkt môže byť trhom neakceptovaný. Úspech v laboratóriách ešte neznamená, že výrobok bude životaschopný na komerčnom trhu a potrvá ešte zopár rokov, kým sa tieto nové batérie aj reálne začnú v praxi využívať. V každom prípade je to dobré znamenie, že vedci pracujú na lepšej aj lacnejšej alternatíve.

Viac o elektromobilite si môžete prečítať aj tu:

https://www.setri.sk/ako-sa-vyvijal-elektromobil-aj-elektrobicykel-ktory-nemusite-nabijat-zo-zastrcky-ani-vymienat-baterie/

https://www.setri.sk/elektromobilita-na-jednom-kolese/

Zdieľajte:   Facebooktwittermail