Eko-mesto bez áut ušetrí energiu a vodu
Že sa v Číne budujú na zelenej lúke úplne nové, často prázdna mestá, to nie je žiadna novinka. Na novom projekte „Veľkého mesta“ je však zaujímavé to, že pôjde o modernú metropolu, akési eko-mesto, navrhnuté tak, aby v ňom nemuseli jazdiť autá.
Rapídny rozvoj dopravy v Číne so sebou prináša mnoho neblahých následkov . Predovšetkým kritickú smogovú situáciu vo veľkých aglomeráciách akým je napríklad takmer dvadsaťmiliónové hlavné mesto Peking. Tam ide o problém natoľko vyhrotený, že miestna radnica umelo obmedzuje predaj nových áut a bude údajne vyžadovať, aby 40 % z nich boli hybridy.
V „starých“ mestách, ktoré sú stále projektované primárne pre automobilovú dopravu, bude veľmi ťažké situáciu zlepšovať. Čína má však medzi svetovými národmi (a predovšetkým na rozdiel od Európy) výsadné postavenie v tom, že si môže dovoliť budovať aj mestá úplne nové, ktoré nemusia byť zaťažené starými myšlienkovými konštrukciami.
Svetoznáma architektonická spoločnosť Adrian Smith + Gordon Gill Architecture sa rozhodla, pochopiteľne na zákazku čínskej vlády, práve takýto plán uskutočniť. Nové sídlo nazvané „Veľké mesto“ má vyrásť neďaleko stredočínskeho priemyselného veľkomesta Čcheng-tu, hlavného mesta provincie S´-čchuan. Tá je v Číne aj zvyšku sveta známa svojimi lahodnými (a často ostrými) pokrmami.
Vďaka novému mestu projektovanému pre 80 000 obyvateľov by sa mohla ale stať aj modelovým príkladom pre ostatné provincie. Nové „vertikálne“ eko-mesto navrhnuté pre ľudí a nie pre autá oplýva množstvom zelene a snaží sa minimalizovať ako záber pôdy, resp. narušenie divočiny a okolitého životného prostredia, tak aj spotrebu vody a energií. Bude sa rozkladať na ploche približne troch kilometrov štvorcových.
„Veľké mesto“ sa začne stavať ešte tento rok. Ide o prvý takýto projekt v Číne a má sa stať akýmsi prototypom pre ďalšie podobné mestá v celej krajine. Čína stále zažíva masívny presun obyvateľstva z dedín do metropol, ktoré už ale kapacitne nestačia. Plán je preto budovať „satelitné mestá“ v blízkosti veľkých metropol, s ktorými budú spojené hromadnou dopravou (pravdepodobne vysokorýchlostnými vlakmi). Práve taký je aj plán pre Veľké mesto a neďalekú metropolu Čcheng-tu.
Mesto je navrhnuté primárne pre pešiu dopravu, resp. jazdu na bicykli. Akékoľvek miesto v meste bude pešo dosiahnuteľné behom 15 minút. Na bicykli teda ešte výrazne rýchlejšie. Eko-mesto spotrebuje o 48 % menej energie a o 58 % menej vody ako bežne porovnateľne ľudnaté mestá. Vyprodukuje tiež výrazne menej odpadov.
Zdroj: http://www.ekobonus.cz/udrzitelny-rozvoj/cina-postavi-nove-mesto-uplne-bez-aut
Mohlo by vás zaujímať
Fotovoltika
Získajte špičkové riešenie na splátky už od 44 € mesačne. Elektrinu na večer si odložíte do Virtuálnej batérie. Ročne usporíte na elektrine až 1 281...