Vo Švédsku vznikla prvá elektrifikovaná cesta na svete

elektrifikovaná cesta

Elektrifikovaná cesta umožňuje nabíjanie elektromobilov počas jazdy a projekt by sa mal postupne rozširovať po celej krajine, ale aj do celého sveta.

Prvá elektrifikovaná cesta na svete

V okolí švédskeho Štokholmu dokončili inštaláciu prvej časti elektrifikovanej cesty v dĺžke 2 km. Elektrifikovaná cesta prenáša energiu zo zabudovanej koľajnice prostredníctvom pohyblivého ramena, umiestneného na elektromobile či nákladnom aute. Počas toho, ako sa vozidlo hýbe na koľajnici, dokáže pohyblivé rameno identifikovať jeho lokáciu a pripojí sa naň. Pri predbiehaní sa automaticky dvihne a nabíjanie preruší. Takéto „dynamické nabíjanie“ je protikladom nabíjania prostredníctvom stojacich nabíjacích staníc. Znamená, že batérie elektromobilov by mohli byť menšie ich výrobné náklady zároveň nižšie. Koľajnica je pripojená k elektrickej sieti a rozdelená na časti, ktoré sú zásobené energiou iba vtedy, ak sa po nej pohybujú vozidlá.

elektrifikovaná cesta

elektrifikovaná cesta

elektrifikovaná cesta

Elektrifikovaná cesta ako budúcnosť dopravy bez emisií

Spotreba energie je kalkulovaná systémom, ktorý prerátava spotrebu každého vozidla individuálne. Momentálne sa prvý, 2km úsek testuje pomocou elektrických nákladných automobilov, ktoré boli vyvinuté ako súčasť celého projektu. Hans Säll, výkonný riaditeľ konzorcia eRoadArlanda, ktoré za celým projektom stojí, uviedol, že ako súčasné vozidlá, tak aj existujúce cesty by sa mali dať prispôsobiť tak, aby túto technológiu mohli využívať. Zároveň povedal, že „jednou z najdôležitejších tém našej doby je otázka vytvorenia cestnej dopravy bez fosílnych palív“. Podľa neho je práve táto elektrifikovaná cesta riešením na to, aby sa čistá doprava stala skutočnosťou. Celý projekt je pritom súčasťou širšej stratégie, v rámci ktorej by mala byť infraštruktúra dopravy v tejto krajine do roku 2030 úplne bez fosílnych palív.

Elektrifikované diaľnice

Vo Švédsku je momentálne asi pol milióna kilometrov ciest, z ktorých 20-tisíc km tvoria diaľnice. Podľa Sälla stačí, aby sa elektrifikovali iba diaľnice, lebo vzdialenosť medzi nimi neprekračuje 45 km a elektromobily takúto vzdialenosť už teraz zvládnu bez potreby nabíjania. Niektorí dokonca veria, že by stačilo elektrifikovať 5-tisíc kilometrov. Pri cene 1 milión eur ta km sú pritom náklady asi 50-krát nižšie než pre budovanie mestskej električkovej trate. Švédsko je jedným z celosvetových lídrov v oblasti čistej energie a podobnú technológiu testovalo už v roku 2016. Keďže ale nabíjanie prebiehalo prostredníctvom elektrických vedení na úrovni výšky nákladných vozidiel, bola táto cesta nepoužiteľná pre osobné elektromobily.

Zdroj:

https://eroadarlanda.com

Zdieľajte:   Facebooktwittermail