Slovinská spoločnosť vyrába motory do elektromobilov, umiestnené v kolesách

Lukas P.

Spoločnosť Elaphe vyvinula motory, ktoré sa zabudujú do kolies vozidla. Testovala ich v tých najnepriaznivejších podmienkach počasia.

motory

Motory plne integrované do kolies

V súčasnosti nie je veľmi bežné vidieť elektromobily, ktoré majú motory zabudované v kolesách. Je to najmä preto, že kolesá musia odolávať veľkej záťaži. Neustále totiž narážajú a tlmia nárazy, musia prekonávať nerovné povrchy, obrubníky či výmole. Elektrické motory zabudované v kolesách by takéto podmienky jednoducho nevydržali. Slovinská spoločnosť však vyvinula motor do elektromobilov, ktorý je iný. Je priamo a kompletne integrovaný do kolesa spolu s kotúčovými alebo bubnovými brzdami ložiskami a všetkým, čo automobiloví výrobcovia bežne montujú až na konci.
motory
motory
motory

Kolesové motory poskytnú extra priestor

Takéto kolesové motory pritom výrobcom elektromobilov môžu pomôcť zdôrazniť hlavné výhody elektrických modelov. Nepotrebujú totiž taký veľký priestor pre motor, ale iba menšie miesto pod nohami na podlahe vozidla pre batériový balík. Vnútri preto poskytnú omnoho viac miesta, ktoré sa môže použiť na iné účely. Kolesové motory dokonca nevyžadujú osobitný priestor, keďže už sú zabudované priamo v tele vozidla. Bez nápravy či prevodovky by dokonca mohli zlepšiť efektivitu a zvýšiť dojazd, ktorý je jedným z najčastejších obáv záujemcov o elektrické autá. Ešte minulý rok spoločnosť demonštrovala zrejme najlepší výkon takéhoto typu motoru na svete. Testovala ho na platforme BMW X6 s elektrickým pohonom, využívajúcim motor typu 4 Elaphe™ L-type. Výsledok? Akcelerácia z 0 na 100 km/h za menej než 4,9 sekundy pri váhe 2390 kg.
motory
motory
motory

Ako môžu kolesové motory zvýšiť efektivitu?

Ďalšou výhodou takéhoto typu motoru je, že môžu teoreticky zjednodušiť systémy riadenia trakcie a stability. Namiesto toho, aby vývojári museli kontrolovať výkon a brzdenie osobitne, môžu v takomto prípade priamo kontrolovať krútiaci moment a odpor na každom kolese spoločne. Pri jazde po snehu sa tak napríklad dá zvýšiť výkon na centralizovaný pohon. Podobnú technológiu už vyvíjajú aj ďalší výrobcovia ako napríklad Bosch. Ten vyvinul E-Axle, ktorý kombinuje motor, prevodovku a jednotku na kontrolu výkonu na jednej náprave, ktorá sa dá zabudovať do existujúceho dizajnu vozidla, podobne ako samostatná zadná náprava pri modeloch SUV s pohonom všetkých kolies. Zatiaľ nie je jasné, kedy uvidíme kolesové motory od Elaphe v elektrických SUV, ale táto slovinská spoločnosť je na dobrej ceste vyriešiť jednu z najväčších obmedzení v oblasti motorov.
Zdroj:
http://in-wheel.com
https://www.prnewswire.com

Nezmeškajte už žiadnu z našich zelených noviniek

*povinné

Už ste čítali?

Poloniny lákajú sprístupneným areálom Grófskych chyžiek

Chystáte sa na výlet do Polonín? Navštívte sprístupnený areál Grófskych chyžiek pri Novej Sedlici. Vďaka reforme národných parkov už bude slúžiť ľuďom na oddych, rekreáciu...

Ako ľudia si volíme smer našej budúcnosti. Je na čase, aby sme do nej začali správnymi rozhodnutiami investovať

Vďaka svojmu projektu Vedátor a Vedátorskému podcastu si ako popularizátor teoretickej fyziky získal mnoho fanúšikov. Okrem Fakulty Matematiky fyziky a informatiky na Univerzite Komenského pôsobí aj na...

Mýty a pravdy o odpadoch a recyklácii v domácnosti

Tento článok vznikol v spolupráci s Inštitútom cirkulárnej ekonomiky. Obsahuje odpovede na najčastejšie otázky v súvislosti s triedením odpadu v našich domácnostiach, a zároveň sa...

Poznáte prírodnú rezerváciu Vydrica v Bratislave?

Sústava chránených území na Slovensku sa vo februári 2022 rozrástla o lokalitu Vydrica, ktorá sa nachádza v katastrálnom území mesta Svätý Jur, bratislavských mestských častí...

Odhaľte dych vyrážajúce zákutia Dunajských ostrovov

Nahliadnite do prekrásnej lokality jednej rieky a dvoch krajín. V okolí Dunajských ostrovov môžete zažiť jedinečnú flóru a faunu tisícich ostrovov, dobrodružné splavy, unikátne technické...

Ako schladiť byt či dom bez klimatizácie?

Teploty nám čoraz častejšie prekračujú hranicu 30 ˚C. Keďže sa väčšine z nás nepodarí tráviť celé leto pri vode, pravdepodobne sa s teplom budeme musieť...

Ako schladiť izbu klimatizáciou a neplytvať energiou

Keď sa začnú letné teploty šplhať cez 30 ˚C, mnohí z nás využijú možnosť ochladiť kanceláriu alebo byt klimatizáciou. Využite naše tipy, ako schladiť izbu...

Spoznajte náučný chodník „Poďte s nami za sysľami“ v okolí Tisovca

Sysliu lúku pod Muránskym hradom už určite poznáte. Vedeli ste však, že aj v okolí Tisovca vytvorili v roku 2018 šikovní študenti gymnázia náučný chodník...

Je veterná energia na Slovensku na vzostupe?

Ak chceme ako krajina maximalizovať podiel obnoviteľných zdrojov energie (OZE) na výrobe elektrickej energie, vhodným spôsobom je kombinovať fotovoltiku a veternú energetiku, pretože sa navzájom...