Prvá autonómna električka na svete absolvovala úspešnú testovaciu jazdu

autonómna električka

V nemeckom meste Potsdam vyrazila na svoju prvú testovaciu jazdu v premávke prvá autonómna električka svojho druhu na svete.

Autonómna električka ako budúcnosť dopravy

Koncom októbra začala v nemeckom meste Potsdam premávať prvá autonómna električka na svete. Tá je ukážkou schopnosti umelej inteligencie a jej riadiacich možností. Električku s názvom Combino navrhla spoločnosť Siemens v spolupráci s ViP. Prvá jazda električky bola súčasťou medzinárodného prepravného veľtrhu a naznačuje budúcnosť dopravy, v ktorej budú počítačové systémy schopné riadiť a operovať aj skutočne veľké dopravné prostriedky tak, aby sa obmedzili riziká kolízie s chodcami a inými účastníkmi premávky.

autonómna električka

autonómna električka

Autonómna električka Combino

Autonómna električka Combino využíva na svoju prevádzku podobnú technológiu ako autonómne autá. Pohybuje a orientuje sa pomocou detekcie a rozlišovania svetla (technológia LiDAR) v kombinácii s radarmi a kamerovými senzormi, ktoré produkujú záznamy a fotografie dopravnej premávky. Algoritmy umelej inteligencie umožňujú električke zachytávať signály popri trati, autonómne reagovať na rôzne riziká v jej ceste a zastaviť v prípade núdze. Zatiaľ však električku testovali bez pasažierov. V rámci medzinárodného prepravného veľtrhu InnoTrans 2018, ktorý sa konal v neďalekom Berlíne, prešla električka svoju prvú trasu s dĺžkou 6 km v reálnej prevádzke po meste Postdam. Pre prípady núdze bol však stále pripravený ľudský šofér.

autonómna električka

Úspešný test

Testovacia jazda zahŕňala aj falošnú núdzovú situáciu, počas ktorej zamestnanec spoločnosti Siemens vošiel do dráhy električky s kočíkom. To úspešne spustilo senzory a autonómna električka bezpečne zastavila a vyhla sa nebezpečnej situácii. Potom ľudský operátor opäť spustil autonómne riadiace systémy a električka pokračovala vo svojej jazde. Testy teda dopadli dobre a Siemens spolu s ViP preto pokračujú vo výskume v spolupráci s počítačovými expertami z Univerzity v Karlsruhe. Ich cieľom je ďalej rozvíjať systémy a skúmať ich širší potenciál a komerčné využitie. Ako uviedla Sabrina Soussan, riaditeľka oddelenia Siemens pre mobilitu, prostredníctvom vytvárania inteligentných dopravných prostriedkov a infraštruktúry sa dá garantovať dostupnosť a zvyšovať bezpečnosť lokálnej prepravy, ale aj prepravy na veľké vzdialenosti.

Zdroj:

https://www.siemens.com

https://newatlas.com

Zdieľajte:   Facebooktwittergoogle_plusmail