Od roku 2040 budú v Nórsku na krátkych trasách premávať iba elektrické lietadlá

Nórsko plánuje v rámci znižovania karbónových emisií využívať na kratšie trasy od roku 2040 výhradne elektrické lietadlá.

elektrické lietadlá

Elektrické lietadlá znížia emisie

V júli tohto roka nastúpili nórsky minister dopravy Ketil Solvik-Olsen a Dag Falk-Petersen, riaditeľ leteckej spoločnosti Avinor na špeciálny let. Za prítomnosti novinárov vstúpili na palubu dvoj-miestneho lietadla Alpha Electro G2, ktoré vyrobila slovinská spoločnosť Pipistrel. Následne absolvovali krátky let ponad Oslom, ktorý osobne odpilotoval Falk-Petersen. Ako už naznačuje meno, ide o lietadlo, plne poháňané elektrickou energiou z batérie. Tento let bol symbolickým začiatkom stratégie krajiny na postupné znižovanie karbónových emisií, keďže dopravný priemysel je jedným z najvýznamnejších producentov škodlivých emisií. Nórsko totiž chce, aby sa od roku 2040 na krátke vzdialenosti využívali výhradne elektrické lietadlá.
elektrické lietadlá
elektrické lietadlá

Kedy budú komerčne dostupné elektrické lietadlá?

Ide o jeden z najambicióznejších plánov na znižovanie produkcie emisií v rámci leteckého priemyslu. Tento plán však má menší háčik. Zatiaľ totiž neexistujú elektrické lietadlá štandardnej veľkosti pre bežné komerčné aerolinky. Momentálne je totiž trh s elektrickými lietadlami pomerne malý a na to, aby sa Solvik-Olsen a Falk-Petersen mohli bezpečne preletieť lietadlom, ktoré poskytne miesto pre dve dospelé osoby, museli dokonca pred letom držať prísnu diétu. Falk-Petersen si ale myslí, že situácia sa veľmi rýchlo zmení. Nórsko chce vyzvať letecké spoločnosti, aby vybudovali lietadlá na elektrický pohon pre 25 až 30 pasažierov, ktoré by mali začať premávať v roku 2025. V priebehu jedného až dvoch rokov chce preto vytvoriť program na verejné obstarávanie. Falk-Petersen je presvedčený, že elektrifikácia takýchto dopravných prostriedkov je uskutočniteľná.
elektrické lietadlá
elektrické lietadlá
elektrické lietadlá

Zelený letecký priemysel

Elektrifikácia leteckého priemyslu pritom momentálne zažíva obrovský boom. Po celom svete v súčasnosti prebieha viac než 100 projektov v rámci vývoja lietadiel na elektrický pohon. Príkladom je slovinská spoločnosť Pipistrel. Jej hovorkyňa Taja Boscarol uviedla, že spoločnosť momentálne buduje „viacero štvor-miestnych modelov“. Najvýznamnejším je Taurus G4, prvé plne elektrické štvor-miestne lietadlo na svete. Okrem toho experimentujú s rôznymi systémami pohonov a vyvinuli hybridný motor pre štvor-miestne lietadlo. Motor je plne funkčný a lietadlo by malo podľa plánu vzlietnuť v roku 2019. Do roku 2025 chcú vyvinúť 19-miestne lietadlo s hybridnými palivovými článkami. Ďalšou spoločnosťou je aj Zunum Aero. Tá by chcela do roku 2022 vyvinúť 12-miestne elektrické lietadlo na krátke trasy a do roku 2027 50-miestne elektrické lietadlo s doletom 1600 km. Riaditeľ spoločnosti, Ashish Kumar, si však myslí, že už koncom 20-tych rokov sa im podarí vybudovať až 100-miestne elektrické lietadlá s doletom 2400 km. Zdá sa teda, že budúcnosť leteckého priemyslu bude zelená a elektrifikácia by mohla výrazne prispieť k znižovaniu emisií.
Zdroj:
https://www.pipistrel.si
http://www.bbc.com

Nezmeškajte už žiadnu z našich zelených noviniek

Súhlasím so spracúvaním osobných údajov

Už ste čítali?

Elektrická rúra

Pôžitok z varenia či pečenia dobrého jedla môžete vylepšiť aj tým, že ho pripravujete s ohľadom na spotrebu energie a tým aj na životné prostredie. Moderné spotrebiče...

Vypočítajte si svoju uhlíkovú stopu

Všetci svojimi aktivitami dennodenne produkujeme uhlíkovú stopu. Jej veľkosť závisí od toho, čo  robíme, ako žijeme a ako veľa cestujeme. Kalkulačka uhlíkovej stopy dokáže na základe...

Slovensko sa pripravuje na vodíkovú budúcnosť

Vodík sa javí ako najekologickejšie palivo, s potenciálom, ktorý bude v budúcnosti prudko rásť. Vodíkové technológie sú však dnes ešte len v počiatočných fázach svojho životného...

Ako správne nabíjať smartfón?

Pri nabíjaní telefónu sa mnohí ľudia dopúšťajú chýb, ktoré vedú k tomu, že sa batéria viac opotrebuje a rýchlejšie stratí svoju pôvodnú kapacitu.  Prinášame vám...

Pasívny dom – za koľko eur sa dá reálne postaviť?

Pasívny dom je navrhnutý tak, aby poskytoval vysokú kvalitu bývania a minimalizoval prevádzkové náklady. Má veľmi nízku potrebu energie na svoju prevádzku – vychádza z...

Holandskí vedci vyvinuli prototyp batérie na uskladňovanie tepla

Potreba znižovania závislosti na plyne vplyvom konfliktu na Ukrajine rapídne narastá. Holandsko možno konečne našlo riešenie, ako by milióny domácností mohli fungovať bez plynu. Lacným...

Prezidentská zelená pečať

Prezidentská kancelária predstavila začiatkom apríla nový projekt „Prezidentská zelená pečať“. Ide o ocenenie, ktoré sa bude odovzdávať za nadštandardnú obnovu verejných budov.

Revízia plynového zariadenia – všetko, čo potrebujete vedieť

Revízia plynového zariadenia je kontrola prívodu plynu a plynových spotrebičov odborne spôsobilou osobou – revíznym technikom. Jej cieľom je zabezpečiť bezporuchovú prevádzku plynových zariadení (kotlov,...