Nové batérie pre solárne panely a veterné turbíny sľubujú vyššiu efektívnosť

Lukas P.

Solárne panely či veterné turbíny sú nám všetkým veľmi dobre známe. Bez ohľadu na ich naozaj zaujímavý vývoj v posledných rokoch je však potrebné poukázať na problém, s ktorým sa zaoberajú mnohí odborníci z celého sveta – batérie. Ide o problém efektívnejšieho zhromažďovania takto vyrobenej elektrickej energie, ktorý bráni masívnemu rozvoju alternatívnych zdrojov elektrickej energie. 

Batérie pre fotovoltaiku

Odborníci už dlho hľadajú odpoveď na to, ako efektívnejšie zhromažďovať vyrobenú elektrickú energiu zo slnka alebo vetra, ktorá sa nám ponúka v podstate zadarmo. Jej efektívne uchovávanie je dôležité nielen z dôvodu veľkých výkyvov počasia a rozdielnej spotreby našich domácností ale aj pre potreby zabezpečenia jej stabilného prísunu do rozvodnej siete.
Dopyt po elektrickej energii je najväčší vo večerných hodinách, kedy už slnko nesvieti a teda solárne panely nepracujú tak efektívne. Naopak počas dňa môže z dôvodu slnečných dní dochádzať k nadprodukcii elektrickej energie, v dôsledku čoho dochádza k jej významným stratám, nakoľko ju nevieme ani efektívne zhromaždiť a ani efektívnejšie využiť. S vetrom je to úplne rovnaké, raz fúka inokedy nie. Práve z týchto dôvodov pracujú odborníci na tom, aby tento problém dokázali odstrániť.

Dnes máme na trhu k dispozícii batérie, ktoré dokážu zhromaždiť elektrickú energiu so solárnych panelov pomerne efektívne, avšak využívajú sa najmä pre potreby rodinných domov. Ak by sme však chceli využívať viac solárnej energie zo solárnych panelov, musíme mať nielen viac solárnych panelov ale aj podstatne väčšie batérie. Väčšie batérie by však pri dnešnej technológii boli omnoho drahšie a v porovnaní s existujúcou schopnosťou solárnych panelov vyrobiť elektrickú energiu, žiaľ menej efektívne.

Dnes vám preto predstavíme typ batérie, ktorá by mohla byť nielen efektívnejšia ale aj lacnejšia.

O aký typ batérie ide

Ide o batériu,  ktorá je vyrobená z ortuti, slanej vody a olova. Už v minulosti tím odborníkov vyrobil prototyp rovnakej batérie, avšak tá bola naplnená horčíkom a prvkom s názvom antimón. V prípade tejto batérie ide o kombináciu lítia a antimónu zmiešaného s olovom. To má samozrejme niekoľko výhod v porovnaní so svojim predchodcom, nakoľko zmes antimónu a olova je podstatne lacnejšia.

Tím odborníkov si preto o tejto batérii myslí, že nakoľko je naplnená prudko horúcim, roztaveným olovom, môže to byť dobrá alternatívna k súčasným, na trhu dostupným technológiám batérií. Batéria s obsahom tekutiny môže byť jednoduchšia a samozrejme aj lacnejšia na výrobu vo väčších rozmeroch. Taktiež sa predpokladá, že v porovnaní so svojimi predchodcami je jej životnosť podstatne dlhšia.

Samozrejme, že sa batéria podrobila aj testu trvácnosti a to tým spôsobom, že ju nabíjali a vybíjali po dobu 1800 hodín. Z údajov, ktoré sú k dispozícii sa dá predpokladať, že by batéria pri každodennom používaní za 10 rokov stratila asi 15 percent svojej pôvodnej kapacity.

Na záver treba povedať, že cieľom tejto batérie je teda poskytnúť lacnejší, spoľahlivejší a zároveň efektívnejší spôsob zhromažďovania elektrickej energie, ktorý by mohol významným spôsobom odštartovať rýchlejší vývoj technológii pre alternatívne zdroje elektrickej energie.

Nezmeškajte už žiadnu z našich zelených noviniek

*povinné

Už ste čítali?

Barborská cesta skrýva banské poklady

Barborská cesta, najdlhšia náučno-poznávacia trasa na Slovensku, je dlhá takmer 190 km a spája banské pamiatky a zaujímavostí na strednom Slovensku. Spája mestá a lokality, ktoré...

Ako šetriť energiu s mobilom v ruke?

Spoznajte užitočné tipy, ako šetriť batériu na telefóne a tým pádom ušetriť aj na energiách.

Bývalá banícka dedina Špania dolina láka turistov

Len 7 km od Banskej Bystrice sa nachádza krásna dedina s horskou scenériou. Medzi najznámejšie historické banské lokality na Slovensku nepochybne patrí Banská Štiavnica, či...

Nový Renault Kangoo Van E-Tech 100% elektrický

Renault je priekopníkom elektromobility a je jednotkou na trhu úžitkových elektromobilov v Európe už od roku 2011. Elektrické Kangoo od svojho uvedenia na trh na...

Na výlet s elektromobilom. Koľko to stojí a koľko strávite nabíjaním?

Podľa štúdie portálu Uswitch máme na Slovensku siedme najnižšie ceny na verejných nabíjacích staniciach. Zároveň sme na popredných miestach v počte nabíjacích staníc v pomere k počtu elektromobilov.

Policajti dostanú okrem plug-in hybridov aj elektromobily

Ministerstvo vnútra uzavrelo zmluvy s automobilovými dodávateľmi Kia, Todos, Eurent a Škoda Auto. Vozový park polície sa doplní o 752 nízkoemisných áut. Prvé vozidlá by mali byť dodané...

Najkrajšie výhľady v Poloninách si vychutnáte z chodníka Gazdoráň

Pri návšteve Polonín nevynechajte návštevu novootvoreného turistického chodníka Gazdoráň. Očarí Vás krásnymi výhľadmi nielen na okolité kopce, ale aj vodnú nádrž Starina.

Poloniny lákajú sprístupneným areálom Grófskych chyžiek

Chystáte sa na výlet do Polonín? Navštívte sprístupnený areál Grófskych chyžiek pri Novej Sedlici. Vďaka reforme národných parkov už bude slúžiť ľuďom na oddych, rekreáciu...

Ako ľudia si volíme smer našej budúcnosti. Je na čase, aby sme do nej začali správnymi rozhodnutiami investovať

Vďaka svojmu projektu Vedátor a Vedátorskému podcastu si ako popularizátor teoretickej fyziky získal mnoho fanúšikov. Okrem Fakulty Matematiky fyziky a informatiky na Univerzite Komenského pôsobí aj na...