Námorná preprava a jej elektrická budúcnosť

Lukas P.

Námorná preprava a jej budúcnosť spočíva vo využití elektrických výletných lodí, trajektov aj nákladných lodí.

námorná preprava

Námorná preprava a nutnosť jej transformácie

Námorná preprava donedávna predstavovala jeden z najzaostalejších dopravných systémov. To sa ale v súčasnosti rýchlo mení keďže výrobcovia lodí a prepravné spoločnosti pomaly začínajú využívať rôzne alternatívy k fosílnym a olejovým palivám.  Jednou z nich je aj nórska spoločnosť Hurtigruten, ktorá už od roku 1893 ponúka výletné plavby po celom svete. V roku 2018 a 2019 by mala začať využívať dve nové výletné lode na hybridný pohon. Hybridná technológia by tak mala na more priniesť environmentálne udržateľné dopravné prostriedky. Nové lode by mali zároveň ušetriť asi 20% nákladov na palivo a mali by sa využívať najmä v oblasti Arktídy a Antarktídy.
námorná preprava
námorná preprava
námorná preprava
námorná preprava

Námorná preprava a alternatívny pohon

Podľa riaditeľa spoločnosti Hurtigruten, Daniela Skjeldama, je budúcnosť námornej prepravy bez pochýb tichá a bez emisií. Nové lode by mali byť ukážkou toho, že hybridný pohon už je dnes možný aj pri veľkých lodiach. Dve nové lode budú pomenované po najvýznamnejších nórskych polárnikoch MS Roald Amundsen a MS Fridtjof Nansen. To, že námorná preprava potrebuje nové, ekologickejšie prostriedky si uvedomuje aj ďalšia nórska spoločnosť Yara. Tá sa venuje vývoju hnojív a rôznym iným environmentálnym riešeniam. V máji tohto roku oznámila, že uzatvorila partnerstvo so spoločnosťou Kongsberg a spolu by mali postaviť prvú autonómnu loď, ktorá nebude produkovať žiadne emisie. Yara Birkenland, ako by mala byť loď pomenovaná, bude prvou plne elektrickou a autonómnou kontajnerovou loďou na svete.
námorná preprava
námorná preprava

Námorná preprava prispeje ku globálnej udržateľnosti

Yara Birkenland by mala začať svoju prevádzku v druhej polovici roku 2018. Podľa výrobcu by mala ročne ušetriť až 40-tisíc výjazdov nákladných áut na dieselový pohon. Momentálne je totiž každý deň potrebných až 100 ciest nákladných áut na dieselový pohon na prepravu produktov z fabriky Yara do prístavov Brevik a Larvik, odkiaľ sa tovar doručuje do celého sveta. Pomocou novej, autonómnej lode sa tak preprava presunie z ciest na more. To znamená menej hluku, prachu a emisií. Zároveň sa zvýši bezpečnosť lokálnej cestnej dopravy. Na začiatku prevádzky bude loď ovládaná posádkou, ale očakáva sa, že plne autonómna prevádzka bude reálna už v roku 2020. Mala by byť významným krokom ku splneniu cieľov udržateľnosti, ktoré si stanovila OSN, keďže námorná doprava je jednou z oblastí, ktorá môže k znižovaniu našej uhlíkovej stopy prispieť.
Zdroj:
http://yara.com
https://www.hurtigruten.us

Nezmeškajte už žiadnu z našich zelených noviniek

Súhlasím so spracúvaním osobných údajov

Už ste čítali?

Majme úctu k minulosti, prejavme zodpovednosť voči budúcnosti

Vyštudovala filozofiu a dejepis na Univerzite Komenského. Chcela sa stať učiteľkou, ale slabá finančná motivácia ju nakoniec priviedla k práci v potravinách v Rakúsku. Svoje poslanie učiteľky naplnila...

Energetický štítok práčky a tipy, ako ušetriť

Práčka spotrebuje v domácnosti približne 11 % z celkovej spotreby elektrickej energie. Preto je pri kúpe dôležité „čítať“ energetický štítok práčky, ktorý najviac napovie o energetickej...

Ako nám pomôžu vonkajšie žalúzie pri týchto horúčavách?

Spravidla platí, že v takýchto horúčavách nám vnútorná teplota v rozmedzí 21-24°C až tak nevadí. Keď sa však vonkajšia teplota šplhá nad 30°C a viac,...

Ako ušetriť: chladnička a mraznička v lete

Obdobie letných horúčav sa k nám pomaly ale isto blíži. Aby ste udržali svoj účet za energiu pod kontrolou, vyžadujú si vaša chladnička a mraznička chvíľu...

Všetci by sme mali byť zdravými aktivistami

Moderátor, autor úspešného podcastu, aktivista a greenfluencer, ktorý má vo svojej genetickej výbave výraznú zvedavosť a odvahu. Vo svojom podcaste Sabo sebou sa venuje všetkým...

Ako schladiť byt či dom bez klimatizácie?

Teploty nám prekročili hranicu 20 ˚C a začínajú stúpať k 30 ˚C. Keďže sa väčšine z nás  nepodarí tráviť celé leto pri vode, pravdepodobne sa...

Energetický certifikát domu časť 3: ako stavať úsporný dom

Už v minulej časti našej série sme spomenuli faktory, s ktorými musí architekt počítať pri navrhovaní energeticky úspornej budovy. Pripomeňme si teda, čo ovplyvňuje energetickú náročnosť stavieb...

Nemusíme byť dokonalí, stačí keď robíme malé kroky. Na každom z nás záleží

Modelka, stylistka a greenfluencerka Natália Pažická sa rozhodla, že svoju energiu vloží do osvety o negatívnom dopade módneho priemyslu na životné prostredie. Na svojich sociálnych...

Energetický certifikát domu – časť II: Energetické triedy

V pokračovaní nášho seriálu o energetickej certifikácii budov sa pozrieme na to, ako legislatíva určuje jednotlivé energetické triedy budov a tiež na legislatívne úpravy, ktoré majú rozhodujúci vplyv...