Lítiovo-iónové batérie budú technológiou nasledujúcej dekády

lítiovo-iónové batérie

Vďaka rozvoju elektromobility by mali byť podľa Medzinárodnej energetickej agentúry lítiovo-iónové batérie technológiou číslo jedna pre nasledujúcu dekádu.

Lítiovo-iónové batérie sú pre elektromobilitu kľúčové

Medzinárodná energetická agentúra (IEA) zverejnila koncom mája správu o elektromobilite, ktorá uvádza, že už v roku 2017 prekročil celosvetový počet elektrických a plug-in-hybridných vozidiel 3 milióny. Oproti roku 2016 ide až o 54% nárast. Do roku 2030 by ich malo byť pri súčasnom tempe až 150 miliónov. Preto budú podľa agentúry aj v budúcej dekáde lítiovo-iónové batérie technológiou číslo jeden a dopyt po nich bude zároveň rapídne rásť. Ak sa však budú dodržiavať stratégie a plány pre zmiernenie klimatických zmien, mohol by do roku 2030 počet vozidiel, poháňaných elektrickou energiou stúpnuť až na 220 miliónov (z toho 130 miliónov elektromobilov a 90 miliónov plug-in hybridov). Najväčším trhom pre elektromobilitu ostáva Čína, kde sa za minulý rok predala polovica všetkých elektromobilov na svete. Predaj elektromobilov oproti roku 2016 stúpol o 72%. Na druhom mieste sa umiestnili USA, kde sa v roku 2017 predalo asi 280-tisíc elektromobilov. Ďalej nasledujú nordické krajiny (Nórsko, Island, Švédsko), Nemecko a Japonsko.

lítiovo-iónové batérie

Lítiovo-iónové batérie a ich cena

Nárast elektromobility znamená rapídny nárast dopytu batérií do elektromobilov. Ten sa už prejavil v stúpajúcich cenách kobaltu a lítia. Dodávka kobaltu je pritom špeciálne ohrozená, keďže sa asi 60% jeho celosvetovej produkcie sústreďuje v obmedzenom počte krajín a najmä v Demokratickej republike Kongo. Vďaka rozvoju elektromobility by sme preto mohli do roku 2030 očakávať, že dopyt po kobalte bude oproti súčasnosti až 25-násobný. Ten je pritom pre lítiovo-iónové batérie kľúčový. Ako uvádza správa agentúry, zabezpečenie stabilnej dodávky kobaltu pri dostupných cenách bude jednou zo základných podmienok pre plynulý prechod k elektromobilite. Vďaka technologickým inováciám však zároveň cena batériových balíkov do elektromobilov postupne klesá. Agentúra ale zdôrazňuje, že stále existuje priestor pre ďalšie inovácie a znižovanie cien.

Elektromobilita: cesta k udržateľnosti

Elektromobilita sa však netýka iba osobnej prepravy. V roku 2017 stúpol počet elektrických autobusov oproti roku 2016 z 345-tisíc na 370-tisíc a počet dvojkolesových elektrických dopravných prostriedkov sa vyšplhal na 250 miliónov. V rámci tejto elektrifikácie však jednoznačne vedie Čína, kde trh s elektrickými autobusmi a dvojkolesovými vozidlami predstavuje 99% celosvetového objemu. Registrácie takýchto dopravných prostriedkov ale pomerne rýchlo stúpajú aj v Európe a Indii. Pre elektrifikáciu však nie sú dôležité iba lítiovo-iónové batérie, ale aj nabíjacia infraštruktúra. Správa agentúry odhaduje, že celosvetový počet súkromných nabíjacích staníc v roku 2017 dosiahol 3 milióny. Elektromobilita je podľa programu Sledovania progresu čistej energie jednou zo štyroch technológií (z celkových 38), ktorá je na správnej ceste k splneniu dlhodobých cieľov udržateľnosti.

Zdroj:

https://www.iea.org

Zdieľajte:   Facebooktwittergoogle_plusmail