Elektromobil by mal byť druhé auto v rodine
Automobilový publicista a bývalý majster Slovenska v rally patrí v súčasnosti medzi najdôveryhodnejších influencerov na Slovensku. Vždy objektívny vloger Rasťo Chvála sa s nami podelil o svoj názor na elektromobilitu a autá na benzínový či naftový pohon.
Ako priekopník auto-moto publicistiky na Slovensku sa Rasťo pravidelne umiestňuje v rebríčku najdôveryhodnejších influencerov. Ako sám vraví, objektivita pri spoluprácach s veľkými automobilovými značkami je preňho kľúčová. „V Garáž TV máme svoje zásady. Automobilka nám môže zaplatiť za výrobu obsahu, ale nemôže nám zaplatiť za názor.“ Na konte má titul majstra Slovenska v rally aj účasť na svetovom šampionáte rally v Monte Carlo. Hoci miluje vôňu benzínu a zvuk motora, patrí aj k fanúšikom elektromobility. „Je zaujímavé, že v Monte Carlo začala éra motošportu, a dnes sa už na jeseň jazdí Rallye Monte Carlo na elektromobiloch,“ reaguje na zmeny v závodoch.
Dojazd už nie je problém
Spaľovacím motorom sme dali šancu na viac ako 100 rokov, kým automobilky pochopili potrebu investovať do alternatívnych technológií. V súčasnosti žijeme v prísnej dobe, v ktorej sa posudzuje uhlíková stopa výroby, distribúcie, používania aj recyklácie každého produktu. „Z tohto hľadiska to má elektromobilita náročné, pretože v tej „divokej“ minulosti nikto neriešil, do akej miery spaľovacie motory znečisťujú životné prostredie a aké riziko predstavujú vysoké emisie,“ vysvetľuje Rasťo. Ďalším úskalím elektromobility bol nízky dojazd, a to hlavne v začiatkoch ich plošného uvedenia na komerčný trh. Rasťo spomína ako si musel plánovať cestu do Banskej Bystrice, aby vôbec došiel do cieľa. Odvtedy ubehlo najmenej šesť rokov a vyššie dojazdy pri elektromobiloch sú úplne bežná vec. Napriek tomu sa mýtus o nízkych dojazdoch medzi potenciálnymi zákazíkmi šíri dodnes. „Robíme si prieskumy s pomocou malého GPS zariadenia, ktoré sníma jazdu. Zistili sme, že pri bežnom jazdení často neprejdem ani 200 km za mesiac, čo je pre nabíjanie veľmi podstatná štatistika.“
Infraštruktúra je dobrá, potenciál majú wallboxy
Kvalita infraštruktúry nabíjacích staníc prešla za posledné roky tiež veľkými zmenami. „Okrem pokrytia sa zlepšilo aj to, ako sa nabíjacie stanice obsluhujú. Medzi tie inovatívne prvky patrí napríklad vernostná kartička alebo univerzálny nabíjací stojan, ktorý komunikuje aj s tými najnovšími modelmi elektromobilov,“ opisuje aktuálne skúsenosti s testovaním noviniek. Hoci pokrytie verejných nabíjačiek stúpa, Rasťo vidí potenciál najmä vo wallboxoch v mieste bydliska. Ide o nabíjačky, ktoré inteligentne a efektívne dobíjajú elektromobily, pričom spĺňajú všetky bezpečnostné kritéria. „Je to ideálne riešenie pre majiteľov rodinných domov, administratívne budovy a firmy. Trochu zložitejšia je ich využiteľnosť v panelákoch, ale developeri pri nových projektoch bytových domov zohľadňujú aj nárast elektromobilov v doprave,“ dodáva.
ZSE Drive - získajte prístup k najväčšej sieti nabíjacích staníc
Nabijeme vám elektromobil na cestách, u vás doma aj vo firme. Viac o ZSE Drive
Elektromobil – vhodné auto pre rodiny s domom
Napriek tomu, že Slovensko je pomerne progresívne a víta mnohé inovácie, automobilky a poskytovatelia nabíjacej infraštruktúry suplovať povinnosť štátu nemôžu. „Elektromobilita sa týka nielen automobilovej dopravy, ale aj bicyklov a kolobežiek, prípadne hromadnej dopravy. Aby bola doprava diverzifikovaná, musíme ľuďom vytvoriť správne podmienky – pruhy pre cyklistov alebo elektrické troleje, ktoré by mohli dobíjať hromadnú dopravu či nákladné autá na diaľniciach,“ opisuje vízie nadšený motorista. Naopak, už v súčasnosti sú elektromobily vhodné pre ľudí, ktorí žijú napríklad v rodinnom dome v satelitoch mimo mesta a bežne absolvujú 50 km vzdialenosti. Elektromobil môže slúžiť ako druhé rodinné auto, ako ekologickejšia alternatíva. „Ak by som si mal zaobstarať elektrické auto, volil by som medzi čistým elektromobilom alebo plug-in hybridom. Nezdá sa mi, že mild hybrid je dostatočne rozumná voľba, pretože spaľovací motor je doplnený pomerne komplikovanou technológiou a baterkou. Tým pádom sa význam baterky stráca. Na druhej strane, nové plug-in hybridy ponúkajú slušný dojazd na baterku a vždy je k dispozícii aj benzínový pohon, ktorý sa automaticky prepína.“
Kúpiť, nekúpiť… To je otázka
Autá na elektrický pohon berú väčší ohľad na životné prostredie, vďaka čomu sú v mnohých väčších mestách protežované. V zahraničí majú umožnený vstup nielen do nízkoemisných zón, ale aj majitelia smart áut parkujú často zadarmo. Výhody predstavuje aj servis elektromobilov a dlhá záruka batérií. Sú to dostatočné motivácie pre kúpu elektromobilu? „Myslím si, že elektromobilita by sa mala uchytiť prirodzene a že by nemala byť dotovaná štátom. Bude to možno dlhšie trvať, ale ľudia už vnímajú jej benefity, stačí dať trhu voľný priebeh.“ Budúcnosť dopravy by mala byť podľa vlogera viac diverzifikovaná, zelenšia a menej zhustená. Hoci nejaké kroky v plánovaní efektívnejšej dopravy sa robiť darí, pandémia a potreba izolácie zamiešala karty. „Aktuálne je to prechodný stav. Existujú odhady, že do roku 2050 by mala byť doprava výrazne elektrifikovaná a hromadná. Na elektromobilite ma zároveň fascinuje jej dynamika a jazda sprevádzaná tichom. Toto je niečo, čo ocenia hlavne ľudia v meste,“ uzaviera Rasťo.
Mohlo by vás zaujímať
Zelená elektrina
Už viac ako 125 000 zákazníkov sa stará o svoj domov ekologickejšie ako doteraz. Zelená elektrina od ZSE je ekologickejšia alternatíva zo 100 % obnoviteľných...