Draho Piok: Používať elektromobil je asi tak komplikované ako používať mobilný telefón.

Daniel K.

Vloger a influencer Draho Piok sa už niekoľko rokov venuje testovaniu automobilov. Spolupracuje s veľkými automobilkami, navštevuje svetové autosalóny a právom patrí medzi najdôveryhodnejších auto-moto influencerov na Slovensku.

S Drahom Piokom sme sa rozprávali nielen o elektromobilite a pripravenosti Slovenska na elektrifikáciu dopravy, ale aj o tom, ako si vybrať správny elektromobil pre špecifické potreby každého budúceho majiteľa.

Podľa aktuálnych dát jazdí po slovenských cestách 2000-3000 elektromobilov, pričom len minulý rok sa predalo približne 1200 elektromobilov. Elektrifikácia dopravy patrí medzi súčasne trendy nielen na Slovensku, ale aj v ostatných európskych krajinách. Veľký záujem o udržateľnejšiu dopravu vytvára tlak na budovanie kvalitnej infraštruktúry nabíjacích bodov, aby sa elektrické autá mohli bez obmedzenia stať súčasťou bežnej dopravy. „Keď sa pozrieme na situáciu v susednom Poľsku alebo Maďarsku, je naša infraštruktúra pomerne slušná. Len ZSE vybudovalo za posledné roky viac ako 300 verejne dostupných nabíjacích bodov, nehovoriac o tom, že sa snažia budovať aj rýchlonabíjačky, ktoré zefektívňujú cestovanie elektromobilmi,“ hovorí Draho. Hoci si dlhšiu jazdu elektromobilom treba lepšie plánovať, nestane sa vám, že by ste zostali zaseknutí na čerpacej stanici viac ako hodinu. „Testoval som niekoľko elektromobilov a na dobitie batérie tak, aby som dorazil do cieľa, mi vždy stačila krátka pauza s jednou kávou. Vďaka rýchlonabíjačkám viete dobiť kapacitu batérie z 20% na 80% s prehľadom aj za 20 minút,“ pokračuje Draho.

Nebudete strácať čas

Okrem verejne dostupných nabíjacích bodov sú pre majiteľov elektromobilov dostupné aj nabíjačky v obchodných centrách, administratívnych budovách či nových developerských projektoch. „Chrbtová sieť elektromobilov je domáce nabíjanie. Približne 55 % ľudí na Slovensku býva na miestach, kde môžu elektromobily nabíjať. Aj nové developerské projekty rátajú s elektrifikáciou dopravy, ktorú vo svojich projektoch zohľadňujú. Bývam v novej bratislavskej bytovke, ktorá v podzemných garážach disponuje približne 40-timi nabíjačkami. Za takéto miesto si, samozrejme, treba doplatiť, ale keď si pri stúpajúcich cenách pohonných látok prepočítate spotrebu elektriny zistíte, že dobíjanie elektromobilu je stále výhodnejšie,“ vysvetľuje Draho. Ďalšou z možností, ako mať neobmedzený prístup k vlastnej nabíjačke, je aj domáci Wallbox, vďaka ktorému majitelia nabíjajú svoje elektromobily v pohodlí domova. „Wallbox dokáže lepšie využiť kapacitu siete, takže svoj elektromobil nabijete na 100 % napríklad počas noci za výhodnejšiu nočnú tarifu. Ja som s jedným elektromobilom fungoval každý deň približne pol roka. Psychologicky si najskôr každý sleduje dojazd a snaží sa dôsledne plánovať trasy, ale postupne sa s ním naučíte narábať a zvyknete si na dobíjanie rovnako ako na pravidelné tankovanie,“ hovorí Draho.

Štýl jazdy ovplyvňuje dojazd elektromobilov
Dojazdy elektromobilov sú merané podľa štandardu WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), ktorý predstavuje celosvetovo jednotný testovací štandard pre určenie spotreby paliva a emisií. Za posledné roky sa dojazdy elektromobilov výrazne zlepšili, a to aj pri nižších triedach elektromobilov. Napriek tomu, štýl jazdy vie spotrebu batérie ovplyvniť. Draho odporúča jazdenie klasickým štýlom, pretože dobrý odpich týchto aut často zvádza vodičov k rýchlej a dynamickej jazde. „Dojazdy, ktoré elektromobily uvádzajú, verne zodpovedajú tomu, čo automobilky deklarujú. Dokonca viete spotrebu vďaka správnym návykom znížiť. V zime sa kapacita baterky nedokáže využiť tak dobre ako v lete, ale rozdiely v dojazdoch sú v súčasnosti minimálne. Dobré elektromobily majú celkový dojazd okolo 400 km, takže si počas dlhšej trasy treba urobiť jednu pauzu, čo je pri dlhých cestách aj tak nevyhnutné. Cieľom automobiliek v najbližších rokoch však zostáva dostať sa vďaka zníženej aerodynamickej stope batérie na dojazd niekde na hranici 1000 km,“ vysvetľuje Draho.

ZSE Drive - získajte prístup k najväčšej sieti nabíjacích staníc

Nabijeme vám elektromobil na cestách, u vás doma aj vo firme. Viac o ZSE Drive

Udržateľnejšie v každom ohľade

Hoci je kúpa elektromobilu finančne náročnejšia, na mnohých veciach viete ušetriť. „Obrazne povedané, keď nabíjame elektromobil a prejazdíme 100 km, tak nás to stojí približne 2,5 EUR. Keď to porovnáme s autom na benzínový pohon, prevádzka na 100 km môže byť pri súčasných cenách pohonných látok aj 10 EUR.“ Elektromobily majú aj menej komponentov, čo výrazne zjednodušuje ich servisovanie. Ak sa na šetrenie pozrieme z filozofickej roviny, veľkým benefitom elektromobilov je udržateľnosť a prakticky nulové emisie počas jazdy. „Kritici elektrifikácie síce tvrdia, že výroba elektromobilov má rovnaké emisie ako výroba aut na spaľovacie motory, ale na budúcnosť dopravy sa musíme pozrieť komplexnejšie. Aj batéria z elektromobilov sa totiž už dnes môže recyklovať ako súčasť batériových zásobníkov, a takýto záujem o batérie bude s nástupom obnoviteľných zdrojov energií narastať. Elektromobil má teda počas doby svojej životnosti určite nižšie emisie ako hocijaké auto na spaľovací motor,“ dopĺňa Draho. Mnohé automobilky neustále zlepšujú výrobné procesy, ktoré fungujú na obnoviteľných zdrojoch energie. Prísne emisné štandardy musia spĺňať aj rôzni dodávatelia, ktorí majú zmluvy s veľkými hráčmi na trhu. „Aj materiály v elektromobiloch sú často vyrobené z recyklovaných častí, aby to celé malo nejaký logický význam, ktorým je šetrenie prírodných zdrojov v celom výrobnom procese,“ uzaviera Draho. Elektromobil aktuálne nie je pre každého a zrejme by bolo naivné si myslieť, že elektromobily nahradia všetky autá na spaľovací motor, ale rozhodne ide o udržateľný trend, ktorý si podmaní veľa nadšencov.

Koniec.
Autor: Barbara Jagušák

Nezmeškajte už žiadnu z našich zelených noviniek

*povinné

Už ste čítali?

Barborská cesta skrýva banské poklady

Barborská cesta, najdlhšia náučno-poznávacia trasa na Slovensku, je dlhá takmer 190 km a spája banské pamiatky a zaujímavostí na strednom Slovensku. Spája mestá a lokality, ktoré...

Ako šetriť energiu s mobilom v ruke?

Spoznajte užitočné tipy, ako šetriť batériu na telefóne a tým pádom ušetriť aj na energiách.

Bývalá banícka dedina Špania dolina láka turistov

Len 7 km od Banskej Bystrice sa nachádza krásna dedina s horskou scenériou. Medzi najznámejšie historické banské lokality na Slovensku nepochybne patrí Banská Štiavnica, či...

Nový Renault Kangoo Van E-Tech 100% elektrický

Renault je priekopníkom elektromobility a je jednotkou na trhu úžitkových elektromobilov v Európe už od roku 2011. Elektrické Kangoo od svojho uvedenia na trh na...

Na výlet s elektromobilom. Koľko to stojí a koľko strávite nabíjaním?

Podľa štúdie portálu Uswitch máme na Slovensku siedme najnižšie ceny na verejných nabíjacích staniciach. Zároveň sme na popredných miestach v počte nabíjacích staníc v pomere k počtu elektromobilov.

Policajti dostanú okrem plug-in hybridov aj elektromobily

Ministerstvo vnútra uzavrelo zmluvy s automobilovými dodávateľmi Kia, Todos, Eurent a Škoda Auto. Vozový park polície sa doplní o 752 nízkoemisných áut. Prvé vozidlá by mali byť dodané...

Najkrajšie výhľady v Poloninách si vychutnáte z chodníka Gazdoráň

Pri návšteve Polonín nevynechajte návštevu novootvoreného turistického chodníka Gazdoráň. Očarí Vás krásnymi výhľadmi nielen na okolité kopce, ale aj vodnú nádrž Starina.

Poloniny lákajú sprístupneným areálom Grófskych chyžiek

Chystáte sa na výlet do Polonín? Navštívte sprístupnený areál Grófskych chyžiek pri Novej Sedlici. Vďaka reforme národných parkov už bude slúžiť ľuďom na oddych, rekreáciu...

Ako ľudia si volíme smer našej budúcnosti. Je na čase, aby sme do nej začali správnymi rozhodnutiami investovať

Vďaka svojmu projektu Vedátor a Vedátorskému podcastu si ako popularizátor teoretickej fyziky získal mnoho fanúšikov. Okrem Fakulty Matematiky fyziky a informatiky na Univerzite Komenského pôsobí aj na...