Auto na vodík: nová generácia eco-friendly automobilov

auto na vodík

Už v roku 2008 začala Honda vyrábať auto na vodík – moedel FCX Clarity – tá však bola k dispozícii len na prenájom. Nový model  Clarity Fuel Cell má oproti pôvodnému FCX Clarity viaceré vylepšenia, napríklad komfortný priestor v kabíne pre päť osôb a dojazd predĺžený na 700 kilometrov.

Čo je auto na vodík?

Autá na vodík sú vlastne taktiež elektromobily, ale namiesto akumulátorov  majú energiu uskladnenú v nádržiach s vodíkom a ten slúži na výrobu elektrickej energie v palivových článkoch.

vodíkové palivové články

 

Honda

Odchádzajúci model FCX Clarity nastavil nový štandard pre „zelené“ automobily, pretože jeho jediná emisia bola voda. Teraz prichádza druhá generácia – a ako pri FCX Clarity – sú to samotné palivové články, ktoré zaznamenali najväčší posun vpred.

Clarity Fuel Cell, ako sa bude nový model volať, keď vstúpi do predaja na budúci rok, má palivové články, ktoré sú o 33 % menšie, takže sa teraz zmestia pod kapotu spolu s elektromotorom a výkonnou elektronikou, ktorá kontroluje takmer všetko. V kabíne vozidla tak teraz existuje priestor pre päť dospelých a len kufor pojme tri golfové bagy, a to aj napriek skutočnosti, že vozidlo má dve veľké nádrže na vodík. Ďalšia dobrá správa je výkon elektromotora poskočil zo 134 na 174 koní.

auto na vodík

Nezmenila sa plynulosť pohonu Clarity. Malá 1,5 kW/h batérie pôsobí ako nárazník medzi dopytom elektromotora po výkone (keď vodič zrýchľuje) a časom, keď palivový článok musí uspokojiť zvýšený dopyt.

V praxi dva zdroje energie zabezpečujú úplne plynulý tok elektrónov a celý proces prekvapivo nevydáva takmer žiaden hluk. Rovnako ako pri športovom modeli NSX aj u Clarity je to brzdový pedál, ktorý stojí ešte za zmienku. Aj keď sa systém opiera o regeneratívne brzdenie ako o prvý stupeň, máte pri ňom silný pocit ostrosti, čo je osviežujúca zmena.

Elektromobil na batérie alebo na vodíkové palivové články?

Vývoj elektrických vozidiel na batérie a vozidiel poháňaných palivovými článkami znamená prísľub budúcnosti bez emisií. V čom sa tieto dve riešenia líšia  je funkčnosť. Dojazd väčšiny batériových elektrický vozidiel je obmedzená na 150 km alebo menej, ak sa bavíme o úplne bežných podmienkach jazdy. Plné dobitie trvá asi 8 o hodín, ak nabíjate akumulátor pomocou 220 voltov. Na druhej strane Clarity má rozsah dojazdu presahujúci 700 kilometrov a dá sa dotankovať za tri minúty. Tak dnes ako aj do budúcnosti bude rozhodujúca infraštruktúra – teda kde si budete môcť doplniť palivo alebo energiu.

Toyota

Toyota taktiež patrí k priekopníkom vo vývoji a výrobe aut na vodík a tento rok medzi prvými uvadza na trh komerčný automobil na vodíkový pohon. Pôjde o Toyotu Mirai, ktorej uvedeniu predchádzal dvadsaťročný vývoj súvisiacich technológií. Viac ako päťtisíc patentov je výsledkom práve dlhodobého výskumu a vývoja.

toyota-mirai1

 

Zdieľajte:   Facebooktwittermail