Viete, ktoré svetové firmy pre vás vyrábajú ekologickejšie elektronické výrobky?

Výdobytky modernej techniky vyžadujúce elektrickú energiu nám, či chceme alebo nie, zvyšujú spotrebu energie, čím zaťažujú nielen náš rozpočet, ale žiaľ aj životné prostredie. Znižovanie energetickej náročnosti našich domácností cez produkty spoločností, ktoré ich vyrábajú, sa preto za posledné roky stalo diskutovanejšou témou. V tomto zmysle lepšie znamená úspornejšie i ekologickejšie.

Znižovanie nákladov v domácnostiach nemá iba pozitívny vplyv na naše nižšie náklady v podobe peňazí, ale taktiež to má obrovský význam vo vzťahu k trvalo udržateľnému životnému prostrediu. Väčšina domácnosti sa preto dnes, oproti minulosti, začali viac zaujímať o možnosti, ktoré sa im v tejto oblasti ponúkajú a v prípade svojho nákupného správania sa, začali dbať na to, aby výrobky, ktoré si kupujú, boli ekologickejšie.

Mnohé celosvetové spoločnosti sa tomuto trendu snažia čo možno najviac prispôsobiť, a preto dnes investujú do inovácií finančné prostriedky i čas, aby sa svojim zákazníkom a neustále prísnejším legislatívnym nariadeniam vedeli prispôsobiť.

Greenpeace, ako jedna z najvýznamnejších medzinárodných neziskových organizácií v oblasti boja za ochranu životného prostredia preto každoročne zverejňuje rebríček spoločností s najnižším (okrem iného energetickým) vplyvom svojich výrobkov na životné prostredie. Tieto spoločnosti sa riadia podľa štandardov, ktoré sú uvedené v tzv. „sprievodcovi zelenšou elektronikou“. Tento sprievodca je vo svojom 18. vydaní považovaný za jeden z najdôveryhodnejších sprievodcov. Jeho cieľom je hodnotiť vedúce spoločnosti spotrebnej elektroniky na základe ich záväzkov a pokrokov v škále od 0 do 10 bodov, v troch environmentálnych kritériách, a to:

  • Energia & Podnebie
  • Ekologickejšie výrobky
  • Udržateľné operácie

Medzi TOP zelené celosvetové spoločnosti sa na základe tohto sprievodcu umiestnili:

  1. WIPRO (7,1/10)
  2. HP (5,7/10)
  3. NOKIA (5,4/10)
  4. ACER (5,1/10)
  5. DELL (4,6/10)
  6. APPLE (4,5/10)
  7. SAMSUNG (4,2/10)
  8. SONY (4,1/10)
  9. LENOVO (3,9/10)
  10. PHILIPS (3,8/10)
  11. PANASONIC (3,6/10)
  12. LGE (3,5/10)
  13. HCL Infosystems (3,1/10)
  14. SHARP (3,1/10)
  15. TOSHIBA (2,3/10)
  16. RIM (2,0/10)

Na základe vyššie uvedených skutočností je treba povedať, že tlak na znižovanie energetickej náročnosti produkovaných výrobkov má nielen chrániť životné prostredie, ale aj znižovať neustále sa zvyšujúcu potrebu elektrickú energiu spotrebovávať. Vo vzťahu k spotrebiteľom ide o želaný efekt, nakoľko sa energetická náročnosť v ich domácnostiach znižuje s používanými ekologickejšími výrobkami a vo vzťahu k výrobným spoločnostiam ide o nezanedbateľné znižovanie environmentálnej záťaže pre ďalšie generácie.

 

http://www.greenpeace.org/international/en/campaigns/climate-change/cool-it/Campaign-analysis/Guide-to-Greener-Electronics/

Zdieľajte:   Facebooktwittermail