Podomový predaj alebo rady, ako nenaletieť predajcom

Podomový predaj elektriny a plynu je predmetom sporov a diskusií už od spustenia liberalizácie trhu s energiami. Praktiky predajcov často obsahujú zavádzajúce tvrdenia a polopravdy, ktoré sa týkajú skutočných ponúkaných cien, či cien a doplnkových služieb konkurencie. Ponúkame niekoľko rád, ako sa nestať obeťou podvodu.

Problém podvodu a podpísania nevýhodných zmlúv o dodávke energií najčastejšie postihuje starších dôverčivých ľudí. Viacero prípadov takéhoto konania bolo zaregistrovaných aj v nedávnom období. Na základe týchto skutočností a opakujúcich sa prípadov nepoctivého konania predajcov prichádza aj štát s novými opatreniami, ktoré by mali podomový predaj viac regulovať. Do platnosti by mali vstúpiť v októbri 2014.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: ZSE varuje pred podvodníkmi

Ponúkame niekoľko rád, ako sa brániť a ako nenaletieť podvodníkom:

1. Ak pri vašich dverách zazvoní predajca, mal by sa predovšetkým zrozumiteľne predstaviť a jasne prezentovať spoločnosť, ktorú zastupuje. V prípade podozrenia si neváhajte vypýtať preukaz. Predajca by mal ďalej pravdivo informovať o dôvodoch svojej návštevy. Tradiční dodávatelia energií majú podomový predaj a jeho pravidlá podrobne prepracované a väčšinou sa so zákazníkom na stretnutí vopred telefonicky, prípadne inou formou, dohodnú.

Podomový predaj býva často zneužívaný a obeťami sú spravidla starší ľudia.
Podomový predaj býva často zneužívaný a obeťami sú spravidla starší ľudia.

2. Dôležitou zásadou, ktorú by si mali uvedomiť najmä starší ľudia, je, že podomový predajca elektriny a plynu nemôže od nikoho žiadať hotovosť. Preto hotovostné peniaze nikomu nedávajte!

3. Vždy si nechajte čas na rozmyslenie a nikdy nepodpisujte zmluvy bez podrobného preštudovania. Vyžiadajte si všetky podklady a cenníky, aby ste si ponuku mohli porovnať a zvážiť.

4. Ponuky dodávateľov energií sa môžu líšiť nielen cenou, ale aj množstvom dodatočných služieb, ktoré odberateľ automaticky získava. Po preštudovaní zmlúv odporúčame overiť si ponuku u potenciálneho dodávateľa a porovnať ju aj s ponukou vášho súčasného dodávateľa, či už telefonicky, online alebo osobne v zákazníckom centre.

5. Pri študovaní návrhov zmlúv si dávajte pozor na skryté poplatkydĺžku viazanosti služby.

6. Ak sa rozhodnete pre podpis novej zmluvy, dbajte na to, aby ste boli písomne upozornení  na svoje právo odstúpiť od zmluvy do 14 pracovných dní. Predajca musí uviesť meno a adresu alebo názov a sídlo osoby, u ktorej môže toto právo uplatniť.

7. Zmluvu vždy vypĺňajte perom.

Ďalšie informácie ohľadne práv a ochrany spotrebiteľa nájdete na stránkach Združenia slovenských spotrebiteľov.

 

 

Zdieľajte:   Facebooktwittergoogle_plusmail