Systém LiDAR by mohli na autonómnych vozidlách nahradiť lacné kamery

LiDAR

Výskumníci z Univerzity Cornell zistili, že autonómne vozidlá by na identifikáciu okolitých objektov mohli namiesto systému LiDAR využívať lacné kamery, čo by mohlo znížiť ceny takýchto vozidiel.

Precízna technológia LiDAR

Technológiu LiDAR v súčasnosti využíva väčšina vozidiel, určených na autonómnu jazdu. Pre ich bezpečnú prevádzku je totiž nevyhnutné to, aby dokázali trojdimenzionálne vizualizovať a identifikovať objekty v ich okolí a vyhnúť sa tak kolíziám s inými vozidlami, cyklistami a chodcami. V reálnom živote sa totiž šoféri rozhliadajú okolo seba a ich mozog neustále vizualizuje okolie a vyhodnocuje potenciálne nebezpečenstvo. Preto pre autonómne vozidlá nestačia lacné senzory pohybu. Namiesto neho väčšina modelov využíva technológiu LiDAR. Tá využíva senzory na detekciu a meranie vzdialenosti a na základe toho vysiela laserové impulzy, ktoré vytvárajú detailné 3D mapy sveta. Nevýhodou je však pomerne vysoká cena, ktorá cenu takéhoto automobilu zvýši o cca. 9-tisíc eur.

via GIPHY

LiDAR

Nahradia LiDAR lacné kamery?

K technológii LiDAR sa nedávno vyjadril aj riaditeľ spoločnosti Tesla, Elon Musk. Označil ju za “hlúpu” a dodal, že tí, čo sa na ňu spoliehajú, “sú odsúdení na zánik”. I keď sú podobné výroky známeho podnikateľa často kontroverzné, zdá sa, že tentokrát mal možno sčasti pravdu. Výskumníci z Univerzity Cornell totiž našli novú metódu, pomocou ktorej sa dá LiDAR nahradiť pomerne lacnými kamerami. Vo svojej štúdii s názvom Pseudo-LiDAR z hľadiska odhadu vizuálnej hĺbky popisujú potenciálny prielom pre autonómne vozidlá. Bežné kamery boli totiž v porovnaní so súčasnou technológiou považované za neporovnateľne horšie. Sú väčšinou umiestnené nižšie, ako napríklad v blízkosti nárazníka. Vzdialené objekty sa preto zdajú skreslené, čo mätie neurónové siete, ktoré sa snažia spracovať a interpretovať údaje. Podľa tímu vedcov by tento problém mohlo vyriešiť správne umiestnenie kamier.

via GIPHY

Lacnejšie autonómne vozidlá

V štúdii naznačujú, že ak by sa dvojica lacných kamier umiestnila na bok vozidla alebo jeho predné sklo, dokázali by vytvoriť stereoskopické záznamy, ktoré sa dajú prekonvertovať na 3D dáta. Vďaka tomu, že by takéto záznamy vznikali na vyššej úrovni, vyprodukované 3D dáta by mali byť takmer rovnako precízne a detailné, bez skreslenia a zároveň za omnoho nižšiu cenu. Ich aplikácie sa však tak skoro zrejme nedočkáme. LiDAR je totiž stále spoľahlivá a presná technológia. V tomto štádiu vývoja autonómnych vozidiel sa ich výrobcovia zameriavajú namiesto ceny v prvom rade na bezpečnosť. Spolu s rýchlym technologickým a softvérovým rozvojom sa však dá očakávať, že akonáhle budú autonómne vozidlá bežnou súčasťou premávky, jedným z najdôležitejších kritérií pre konečného zákazníka bude ich cena. Je teda možné, že ak sa podarí implementovať metódu, ktorú vedci predstavili, technológia LiDAR sa v oblasti elektromobility stane minulosťou.

Zdroj:

http://news.cornell.edu

https://gizmodo.com

https://www.dreamstime.com

Zdieľajte:   Facebooktwittergoogle_plusmail