Aké batérie budeme používať v budúcnosti?

baterie

Lítium-iónové články, ktoré sú o niečo väčšie ako štandardné AA batérie, sú tým, čo dáva elektrickému automobilu Tesla Model S jeho dlhý dojazd ale aj vysokú cenu. V priebehu jedného desaťročia by ale mohli byť lítium-iónové batérie úspešne nahradené lítiovými batériami na báze kyslíka.

Lítium-iónové batérie si počas takmer štvrť storočia našli svoju cestu do rôznych spotrebičov, od notebookov až po autá na elektrický pohon. Britskí vedci si dnes myslia, že tieto populárne zásobníky na energiu sa môžu stať čoskoro zastarané a do konca budúceho desaťročia nahradené inou technológiou, ktorá obsahuje aj kyslík.

Batérie budú môcť uložiť až 10 krát väčšie množstvo energie

Výskumníci z University of Cambridge oznámili, že vytvorili prototyp batérie, ktorá prekonáva niektoré výzvy v zmysle technológie i komerčnej životaschopnosti. Nová batéria má potenciál uložiť až 10 krát väčšie množstvo energie, ako to, ktoré sa uchováva v ťažších, lítium-iónových článkoch porovnateľnej veľkosti.

Aké dôsledky to môže mať na náš bežný život? Mobilné telefóny by sme mohli nabíjať raz týždenne, namiesto každých pár hodín. Elektrické vozidlá by konečne mohli prekonávať vzdialenosti podobné tým, ktoré dnes robia autá so spaľovacími motormi a pritom ich nebude treba každé dve hodiny dobíjať. Koncept týchto batérií – stále ešte dosť vzdielený od komerčného prototypu – bude mať pätinu hmotnosti ale aj stáť iba pätinu nákladov ako súčasné lítium-iónové batérie.

„To, čo sme dosiahli, je významným pokrokom pre túto technológiu a ukazuje úplne nové oblasti pre výskum. Stále sme nevyriešili všetky problémy okolo súvisiacej chémie, ale naše výsledky už naznačujú smer k praktickému používaniu“, ako uviedol Profesor Clare Grey z katedry chémie na Cambridge v oznámení o zisteniach jeho tímu.

baterie
Laborátorium v Cambridge

Prototyp batérie spolieha na grafén, zväzok atómov uhlíka, ktorý má potenciál, aby radikálne zmeniť spôsob produkcie batérií a dokonca náklady môžu byť ešte aj nižšie. Tím použil inú chémiu ako v predchádzajúcich štúdiách lítium-kyslíkových batérií a zistil, že je to efektívnejšie.

Skladovanie energie na báze kyslíka má potenciál – aj keď možno cesta k tomu potrvá ešte 20 rokov – postaviť na vedľajšiu koľaj lítium-iónové batérie používané v každodenných zariadeniach. Lítium-iónové batérie majú vysoký pomer výkonu k hmotnosti a stali sa štandardom pre elektromobily. Japonská elektrotechnická spoločnosť Panasonic je najväčším výrobcom lítium-iónových batérií posledných rokov a je hlavným dodávateľom spoločnosti Tesla Motors, ktorá využíva tisíce Panasonic batériových článkov v každom zo svojich automobilov.

Batérie v automobile Tesla

 

Pričítajte si viac článkov na tému batérie na setri.sk.

Zdieľajte:   Facebooktwittermail