Nabíjateľná lítiovo-CO2 batéria je 7-krát efektívnejšia než lítiovo-iónová batéria

lítiovo-CO2 batéria

Nová lítiovo-CO2 batéria, ktorú vyvinuli vedci z Illinoiskej univerzity v Chicagu, by mohla predstavovať nový spôsob využívania skleníkových plynov v najmodernejších systémoch na skladovanie energie.

Nabíjateľná lítiovo-CO2 batéria

Vedci sa už dlhé roky snažia nájsť spôsoby, ako využiť oxid uhličitý vo svoj prospech bez zvyšovania jeho obsahu v atmosfére. Preto sa pokúšajú využiť oxid uhličitý pri skladovaní energie, keďže takéto energetické systémy majú asi 7-krát vyššiu energetickú hustotu. Aj napriek ich veľkému potenciálu sa však doteraz nepodarilo vyrobiť nabíjateľnú lítiovo-CO2 batériu. Problém s takýmito batériami totiž predstavuje akumulácia uhlíka na katalyzátore, v čase keď sa zariadenia vybíja. Hromadenie uhlíka nielen blokuje aktívne miesta katalyzátora a zabraňuje difúzii oxidu uhličitého, ale tiež spôsobuje rozklad elektrolytov v nabitom stave. Tím vedcov z Illinoiskej univerzity v Chicagu však nedávno oznámil, že po prvý krát navrhli lítiovo-CO2 batériu, ktorá sa dá plne nabiť.

Efektívna lítiovo-CO2 batéria

Na vyriešenie problému s hromadením CO2 tím vedcov použil nano vločky disulfidu molybdénového ako katalyzátor na katóde a hybridný iónový kvapalný/dimetylsulfoxidový elektrolytový materiál. Dúfali, že ten pomôže začleniť uhlík do procesu cyklenia a zabrániť hromadeniu škodlivých látok. „Naša unikátna kombinácia materiálov pomáha tomu, aby dokázala prvá lítiovo-CO2 batéria poskytnúť omnoho vyššiu efektivitu a dlhotrvajúci životný cyklus“, uviedol profesor mechanického a priemyselného inžinierstva a Amin Salehi-Khojin. Štúdiu uverejnili v magazíne Advanced Materials.

lítiovo-CO2 batéria

Zmení lítiovo-CO2 batéria priemysel?

I keď sa štúdia spolieha najmä na teoretické kalkulácie, skupina vedcov si je istá významom svojho objavu. Batériový priemysel prechádza po celom svete rýchlym vývojom a  výrobcovia elektromobilov spolu s inžiniermi sa predbiehajú v tom, kto vyrobí efektívnejšiu lítiovo-iónovú batériu. Nová, nabíjateľná lítiovo-CO2 batéria by však mohla súčasnú situáciu úplne zmeniť. Zatiaľ sa nedá porovnať s batériami, použitými v najnovších modeloch Tesla, ktoré sa dajú nabiť 5-tisíc krát a mali by vydržať viac než milión kilometrov. 500 nabíjacích cyklov je však dobrý začiatok pre ich každodenné využitie, napríklad pri prenosných energetických bankách či smartfónoch.

Zdroj:

https://www.sciencedaily.com/

Zdieľajte:   Facebooktwittermail