Bude nová generácia vzdušných dopravných prostriedkov lietať na nukleárny pohon?

nukleárny phon

Nadzvukové tryskové lietadlo, ktoré by malo lietať na nukleárny pohon, ktoré letí trojnásobnou rýchlosťou zvuku a zvládne trasu Londýn – New York za necelé tri hodiny – to je Flash Falcon.

Nukleárny pohon v minulosti

Myšlienka využitia nukleárnej energie v doprave nie je ničím novým. Už v 50-tych rokoch sa snažila americká armáda vyvinúť fungujúci bombardér na nukleárny pohon Convair NB-36H. Po tom ako nalietal 47 testovacích letov a strávil vo vzduchu 215 hodín bol ale celý program z dôvôdu obáv o katastrofické dôsledky možnej havárie zrušený. Reaktor, ktorý bombardér na palube viezol, nebol nikdy využitý. V súčasnosti však prichádza s podobným nápadom španielsky dizajnér Oscar Vinals, ktorý predstavil moderné nadzvukové lietadlo Flash Falcon.

nukleárny pohon   nukleárny pohon

nukleárny pohon  nukleárny pohon

nukleárny pohon nukleárny pohon

Nukleárny pohon prostredníctvom jadrovej syntézy

Flash Falcon existuje zatiaľ iba vo forme konceptu, ale podľa Vinalsa bude možné takéto lietadlo skonštruovať vo „veľmi blízkej budúcnosti“. Najväčším problémom je však momentálne to, že zatiaľ neexistuje potrebná technológia na tento nukleárny pohon v podobe, ako si ju Vinals predstavuje. Šesť elektrických motorov lietadla by totiž nemalo byť poháňaných pomocou štiepenia jadra ako väčšina ľudí vníma pojem nukleárny pohon. Flash Falcon by mal totiž využiť princíp jadrovej syntézy. Namiesto vytvárania jadrovej reakcie sa počas procesu jadrovej syntézy spájajú dva alebo viaceré atómy. Tento proces produkuje energiu, ale bez vytvárania znečisťujúcich odpadových produktov či emisií a je teda skutočne ekologicky šetrný. Vedcom sa ale zatiaľ takúto jadrovú syntézu nepodarilo vytvoriť a zdá sa, že v priebehu najbližších 50 rokov sa im to ešte nepodarí. Aj keď však vedci takýto reaktor na jadrovú syntézu vytvoria, stále bude výzvou skonštruovať ho tak, aby bol dostatočne malý a ľahký na praktické využitie.

Futuristický dizajn

Lietadlo na nukleárny pohon Flash Falcon by malo letieť rýchlosťou Mach 3 (3 675 km/h) a malo by mať kapacitu 250 pasažierov. Tí by mali mať v Business a Super-tourist  triedach vďaka odstráneniu dvoch palúb omnoho väčší komfort a priestor ako v súčasných lietadlách. Flash Falcon má futuristický dizajn a mal by byť schopný pristávať a vzlietať vertikálne. Špeciálne krídla Smart Wings by mali byť schopné zmeniť svoj uhol sklonu k trupu lietadla a zlepšiť tak aerodynamický výkon. Kokpit by mohol byť vybavený inteligentnými holografickými oknami, ktoré by mali vzhľadom na špeciálny tvar lietadla pomáhať s asistenciou a získavaním všetkých potrebných dát pre pilotov. Význam tohto Vinalsovho dizajnu zatiaľ  teda spočíva v tom, že posúva hranice predstavivosti využitia technológie, tak ako mnoho iných v minulosti. Svoju prezentáciu výstižne uzatvára výrokom spisovateľa Roberta A. Heinleina: „Všetko je teoreticky nemožné, až kým sa to stane“.

Zdroje:

https://www.behance.net/ovisdesign

 

 

Zdieľajte:   Facebooktwittermail