Nórsko, zelená batéria Európy?

redakcia setri.sk

S veľmi odvážnym, ale zaujímavým nápadom prichádzajú nórski vedci. Plánujú využiť prebytočnú slnečnú a veternú energiu tak, aby sa vytvorila tzv. batéria, ktorá by bola reálne využitá na podporu európskych dodávok elektriny pri ich nedostatku. Táto severská krajina dúfa, že sa stane “ zelenou batériou Európy “ využitím vodných elektrární pre okamžité poskytnutie dodávok elektriny, ak výroba z veterných a solárnych elektrární v iných krajinách začne slabnúť.

batéria

Domnievajú sa, že by mohli využiť svoju vlastnú existujúcu elektrickú sieť a okamžite zvýšiť európske nedostatky v dodávkach elektriny čím zamedzia spaľovaniu fosílnych palív v ostatných krajinách. Európa eviduje 400 miliónov ľudí v 24 krajinách pripojených k jednej sieti, obchodujúcich s prebytkom elektrickej energie do krajín s jej nedostatkom. Nórsko má 937 vodných elektrární, ktoré poskytujú 96 % elektriny, čím obsadzuje šiestu priečku najväčšieho producenta vodnej energie na svete, napriek tomu, že má len päť miliónov obyvateľov.
batéria

Ponuka a dopyt

Zvyšujúci sa počet obnoviteľných zdrojov energie po celom kontinente zvyšuje problém vyrovnania ponuky a dopytu. Pre udržanie dodávok elektrickej energie musí mnoho krajín využívať plynové a uhoľné elektrárne, keďže napájanie z veterných a slnečných zdrojov nie je permanentné. Hydraulické laboratórium na nórskej univerzite vedy a technológie (NTNU) v Trondheime sa domnieva, že môže vybudovať elektrárne v krajine tak, aby slúžili ako záložná batéria, ktorú bude možné zapnúť a vypnúť. Prebytok veternej či solárnej energie v Európe, môže byť dovezený na spätné načerpanie nórskej nádrže. Výsledkom bude uložená energia, pretože v prípade potreby využitia elektrickej energie môžu byť generátory zapnuté späť k jej výrobe.
Problémom súčasnosti je nestálosť vodnej energie. Trvá totižto určitý čas, kým voda správnou rýchlosťou pretečie rozsiahlou sieťou turbín pre dosiahnutie stabilnej dodávky energie a frekvencie striedavého prúdu. V súčasnosti má Nórsko viac potrubí čerpajúcich vodu do vodných elektrární ako kilometrov ciest. 
batéria
Kaspar Vereide, doktorand na katedre hydraulického a environmentálneho inžinierstva na NTNU, navrhol model, pri ktorom vytvorením utesnenej vyrovnávacej komory vedľa turbíny, môžu okamžite dodávať elektrinu do siete na správnej frekvencii. Akonáhle sa komora naplní vodou, vzduch vo vnútri sa stlačí. Keď sú ventily otvorené voda začne okamžite poháňať turbíny správnou rýchlosťou. Prázdna komora obsahuje vzduch, ktorý je stlačený ako priestor naplnený vodou. Takže, keď sú ventily otvorené, voda môže okamžite zmeniť turbíny pri správnej rýchlosti.

 „Batéria“ má zatiaľ malé nedostatky

Verdie pripúšťa, že jeho dizajn je v počiatočnom štádiu vývoja. Zvodiče z komôr musia byť navrhnuté tak, aby sa zabránilo kolísaniu energetického nedostatku, ktoré môže viesť k nekontrolovateľnému prasknutiu vzduchu v elektrárni, čo môže spôsobiť škody. V prípade potreby musíme byť schopní kontrolovať tieto výkyvy, hovorí Verdie. „Odhliadnuc od ostatných vecí, je dôležité určiť veľkosť prepäťových komôr, aby fungovali čo najlepšie.“
Zatiaľ elektrárne fungujú ticho a veľmi dobre s pár zastaveniami tvoriacimi spomínané výkyvy. Aby sa Nórsko stalo skutočne „zelenou batériou“ Európy a aby tá „batéria“ bola aj efektívna bude potrebné vypínať a zapínať elektrárne oveľa častejšie, čo rapídne zvýši ich výkyvy. Nóri však pokračujú na jej vývoji a veria, že reálne pozítivne výsledky čoskoro predstavia.
zdroj: independentaustralia.net
Mohlo by vás zaujímať:
https://www.setri.sk/giganticka-bateria-pre-solarne-a-veterne-elektrarne-je-v-britanii/
https://www.setri.sk/elektrobicykel-s-pouzitim-novych-sodikovo-ionovych-baterii/

Nezmeškajte už žiadnu z našich zelených noviniek

*povinné

Už ste čítali?

Barborská cesta skrýva banské poklady

Barborská cesta, najdlhšia náučno-poznávacia trasa na Slovensku, je dlhá takmer 190 km a spája banské pamiatky a zaujímavostí na strednom Slovensku. Spája mestá a lokality, ktoré...

Ako šetriť energiu s mobilom v ruke?

Spoznajte užitočné tipy, ako šetriť batériu na telefóne a tým pádom ušetriť aj na energiách.

Bývalá banícka dedina Špania dolina láka turistov

Len 7 km od Banskej Bystrice sa nachádza krásna dedina s horskou scenériou. Medzi najznámejšie historické banské lokality na Slovensku nepochybne patrí Banská Štiavnica, či...

Nový Renault Kangoo Van E-Tech 100% elektrický

Renault je priekopníkom elektromobility a je jednotkou na trhu úžitkových elektromobilov v Európe už od roku 2011. Elektrické Kangoo od svojho uvedenia na trh na...

Na výlet s elektromobilom. Koľko to stojí a koľko strávite nabíjaním?

Podľa štúdie portálu Uswitch máme na Slovensku siedme najnižšie ceny na verejných nabíjacích staniciach. Zároveň sme na popredných miestach v počte nabíjacích staníc v pomere k počtu elektromobilov.

Policajti dostanú okrem plug-in hybridov aj elektromobily

Ministerstvo vnútra uzavrelo zmluvy s automobilovými dodávateľmi Kia, Todos, Eurent a Škoda Auto. Vozový park polície sa doplní o 752 nízkoemisných áut. Prvé vozidlá by mali byť dodané...

Najkrajšie výhľady v Poloninách si vychutnáte z chodníka Gazdoráň

Pri návšteve Polonín nevynechajte návštevu novootvoreného turistického chodníka Gazdoráň. Očarí Vás krásnymi výhľadmi nielen na okolité kopce, ale aj vodnú nádrž Starina.

Poloniny lákajú sprístupneným areálom Grófskych chyžiek

Chystáte sa na výlet do Polonín? Navštívte sprístupnený areál Grófskych chyžiek pri Novej Sedlici. Vďaka reforme národných parkov už bude slúžiť ľuďom na oddych, rekreáciu...

Ako ľudia si volíme smer našej budúcnosti. Je na čase, aby sme do nej začali správnymi rozhodnutiami investovať

Vďaka svojmu projektu Vedátor a Vedátorskému podcastu si ako popularizátor teoretickej fyziky získal mnoho fanúšikov. Okrem Fakulty Matematiky fyziky a informatiky na Univerzite Komenského pôsobí aj na...